Google en Facebook versterken hun positie omdat ondernemers niet openstaan voor alternatieven.
Frans Lalieu • 19 oktober 2020
Talpa Networks: Te veel macht voor Google en Facebook.

Volledig mee eens! Indien ondernemers meer open zouden staan voor alternatieven in de markt, is men in staat de macht van Google, Facebook en YouTube in te dammen. Er zijn voldoende alternatieven voor handen waar men kan adverteren voor een fractie van de prijs die men betaalt bij deze buitenlandse platforms. Ondernemers kunnen lokaal, provinciaal en nationaal beschikken over eigen dynamische platforms voor de promotie van hun bedrijf. Men moet hier wel voor openstaan.
Korte termijn denken is killing
Kunnen we de macht van Google en Facebook indammen? Ja, dat kunnen we! Waarom doen we het dan niet? In een tijdsbestek van 15 jaar heeft menig ondernemer zich afhankelijk gemaakt van Google en Facebook. Succesvolle ondernemers betalen de jackpot en worden steeds succesvoller omdat het gros van de ondernemers de tarieven van deze platforms niet kunnen of willen betalen. Het gevolg hiervan is dat een steeds kleinere groep ondernemers steeds machtiger wordt ten koste van een geweldig grote groep kleine zelfstandigen. Neem nu Bol.com, Zalando, Wehkamp, Coolblue, Thuisbezorgd, Couvert, TripAdvisor, Booking.com etc. Maar straks ook Amazon, Alibaba etc. Slechts een paar marktpartijen die in Nederland miljarden omzetten en broodroof plegen op honderdduizenden die hun bedrijf hebben of werken in de detailhandel en horeca. De grote spelers in de markt doen aan lange termijnstrategie. Dit wil zeggen dat ze aanloopverliezen (kunnen) nemen van vele miljarden, gesteund door kapitaalkrachtige organisaties of personen die weten dat op termijn het geïnvesteerde geld rijkelijk zal terugvloeien. De kleine ondernemer daarentegen houdt er een korte termijn visie op na, de “quick win” en ziet jaarlijks zijn marktaandeel kleiner worden en daarmee ook zijn omzet en winstgevendheid. Ze zijn eigenlijk afhankelijk geworden van Google en Facebook maar zijn niet in staat iets met deze online kanalen te doen omdat, als ze het goed willen doen, ze het niet kunnen betalen. Miljoenen consumenten weten niet eens van het bestaan van ondernemers en bedrijven. Laat staan dat ze weten wat deze bedrijven te bieden hebben. Deze lopen hierdoor veel omzet mis. Gevolg: de macht van slechts enkele bedrijven neemt alsmaar toe omdat deze, gesteund door het grote kapitaal, geweldige campagnes kunnen opzetten via media en online kanalen (Google/Facebook).
Alternatieven
Ondernemers staan erbij en kijken ernaar. Initiatieven uit de markt worden direct onthoofd omdat deze zich niet kunnen meten met Google of Facebook. Terwijl menigeen niet eens Google of Facebook effectief inzet voor het eigen bedrijf. Men staat niet open voor initiatieven die het verschil kunnen maken. Liever ziet men het eigen bedrijf ten gronde gaan dan gezamenlijk nieuwe initiatieven te omarmen. Nieuwe online kanalen waarmee ondernemers hun producten, diensten en evenementen lokaal, regionaal en provinciaal kunnen tonen aan een groot publiek. Dit alles voor een fractie van de prijs die Google of Facebook vraagt. Deze houding maakt Google en Facebook als maar machtiger. Met deze houding geeft men de grote online aanbieders tools in handen om het hele winkellandschap binnen nu en 10 jaar omver te gooien. Terwijl het gewoon anders kan. Binnen één jaar al.
Politiek
Ook de politiek staat erbij en kijkt ernaar. Van online ontwikkelingen hebben ze geen kaas gegeten. Ze zijn er zelfs wars van. Net als de verantwoordelijke ambtenaren of degenen die verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld het behoud van winkels in stads- en dorpscentra. Het enige wat ze kunnen bedenken is het “pimpen” van winkelstraten in de hoop dat de consument meer gaat besteden in winkels. Wat een onzin! Consumenten besteden steeds meer online, ondanks de vele honderden miljoenen die zijn uitgegeven aan het verfraaien van winkel- en stadscentra. Er gebeurt niets omdat er een kleine groep mensen en organisaties zijn die er belang bij hebben om de zaken zoals ze nu zijn in stand te houden. Ze verdienen hun status en massa’s geld aan ondernemers vanwege hun onwetendheid en de weigering om samen te werken. De politiek zou hier aandacht aan moeten besteden. Ze zou voorwaarden scheppend, dienend en meer resultaatgericht moeten zijn. Steek het geld niet in het “pimpen” van centra maar in het ondersteunen en ontwikkelen van de (online) positionering van de ondernemer. De consument zit steeds meer online en koopt ook steeds meer online. De politiek moet zich sterk maken om de online presence voor elke ondernemer te vergroten door initiatieven te ondersteunen die dit mogelijk maken. Het grote kapitaal zet het klein ondernemerschap onder druk. Openstaan en steun verlenen aan nieuwe initiatieven die er op gericht zijn het klein ondernemerschap te ondersteunen kunnen het verschil maken. Maar wie steekt daarvoor zijn nek uit? Met deze politicus of marktpartij kom ik graag in gesprek.

Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer