BLOG

door Frans Lalieu 31 mei, 2023
Een goed werkgeversimago wíllen hebben is iets anders dan er daadwerkelijk een hebben. Mensen aantrekken op basis van verkeerde uitgangspunten of beloften is not done.
door Frans Lalieu 20 jun., 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
door Frans Lalieu 19 jun., 2022
Probeer signalen van het reptielenbrein te negeren. Zoals ik in mijn eerste blog over dit onderwerp reeds aangaf heeft de gemiddelde mens moeite om signalen van het reptielenbrein te negeren. In veel gevallen is dit maar goed ook omdat dit brein ervoor zorgt dat alle primaire lichaamsfuncties netjes hun werk doen. Hier wil je ook geen controle over. Het zorgt ervoor dat je lichaam en geest alles onderneemt om te overleven. Je lichaam verkeert in een permanente overlevingsmodus. Tot zover prima! Er is echter ook een keerzijde. Het reptielenbrein staat niet open voor veranderingen. Elke verandering, elke vernieuwing die het brein moet verwerken en opslaan brengt onrust. Het brein vindt de status quo meer dan prima en probeert jou ervan te overtuigen dat al het andere niet persé nodig is. Het brein zorgt ervoor dat je blijft roeien met de middelen die je hebt. Het weerhoud je ervan om de roeispanen in te leveren voor een buitenboordmotor. Waarom zou je ook! Met de roeispanen kom je ook van A naar B zonder te hoeven investeren in tijd en geld. Terwijl je door iedereen wordt ingehaald met boten met een buitenboordmotor, blijf jij vertrouwen op je roeispanen. Stel je bent visser! Inmiddels ondervind je last van de boten met een buitenboordmotor die ook nog eens meer gewicht aan vis kunnen meenemen. Het vervelende is namelijk dat als jij op de plek van bestemming aankomt (jouw visplek), het water door deze boten inmiddels is leeggevist. De kans is nu aanwezig dat je rationele brein (je innovatieve brein) het van het reptielenbrein gaat overnemen om toch maar eens te gaan nadenken over een buitenboordmotor. Hopelijk is het dan nog niet te laat en hebben je collega vissers jouw afzetmarkt voor je vis nog niet overgenomen. Beslissingen die je neemt zijn in eerste instantie ingegeven door je reptielenbrein. Deze beslissingen zijn gebaseerd op je emotie, op je overlevingsdrang, op je kennis van dat moment. Vaak niet ingegeven door je ratio, maar door je onderbuikgevoel. Je comfort-zone! Terwijl je als ondernemer weet dat zaken niet goed gaan blijf je toch vasthouden aan je oude vertrouwde denkbeelden. Sterker nog, menig ondernemer probeert andere ondernemers ervan te overtuigen dat deze oude denkbeelden eigenlijk nog niet zo oud zijn en best nog wel even meekunnen. Dat het nu minder gaat is natuurlijk vervelend, maar het komt wel weer goed. NIET DUS! En waarom niet? Omdat er altijd ontwikkelingen gaande zijn die oude denkbeelden onder druk zetten. Omdat er altijd ondernemers zullen zijn die durven te veranderen, die durven te vernieuwen door de werking van het reptielenbrein te overklassen. Bij deze ondernemers krijgt het reptielenbrein input van de andere delen van de hersenen. Ondanks het feit dat het reptielenbrein sterk wordt beïnvloed door emoties weten sommigen de ratio te laten prevaleren. Als de ingeslagen weg en de toegepaste veranderingen en vernieuwingen positief uitpakken, zal deze nieuwe aanpak onderdeel worden van het reptielenbrein. Het reptielenbrein beloont namelijk het gedrag dat jou een goed gevoel geeft en daarmee je overlevingskansen vergroot. Beslissers die kiezen voor gemak en alles bij het oude laten, laten zich eigenlijk inpakken door hun eigen reptielenbrein. De drang van het brein om te overleven door niet te veranderen leidt uiteindelijk tot het failliet van je bedrijf. Terwijl je eigen ratio aangeeft dat je stappen moet ondernemen, laat jij je overtuigen door het reptielenbrein (emotie) om iets wat noodzakelijk is niet te doen. Want als je het doet, vergt dit een inspanning die het reptielenbrein eigenlijk niet wil leveren omdat dit brein de huidige status quo wel prima vindt. Veranderingen brengen namelijk onrust met zich mee. En onrust brengt jouw reptielenbrein in onbalans. Er komt echter een moment dat vasthouden aan het oude ook onrust geeft. Het reptielenbrein geeft dan opdracht tot actie. Vaak is het dan te laat. Het signaal dat het brein je dan geeft om te veranderen kun je niet meer honoreren omdat je de middelen en de kennis niet hebt. Intussen ben je ingehaald door je collega ondernemers, door je concurrentie. Jij stond erbij en keek ernaar. De emotie heeft het gewonnen van de ratio. Je was liever lui dan moe, liever passief dan actief. Vasthouden aan het oude (je comfort-zone) geeft inderdaad rust. Maar onder bepaalde omstandigheden moet je dit loslaten omdat rust uiteindelijk onrust wordt. Om dit alles terug te koppelen naar waar ikzelf mee bezig ben, wil ik eigenlijk een oproep aan jou doen. Zet je wantrouwen tegen vernieuwing aan de kant en onderzoek en beoordeel de mogelijkheden die de markt je biedt om te veranderen dan wel te vernieuwen. Stap uit je comfort-zone en werk aan een succesvol bedrijf. Heeft jouw bedrijf nog geen effectieve online presence. Dan werk hieraan! Beloof het jezelf om dit te gaan doen. Het is een kwestie van tijd en je wordt ingehaald door ondernemers die wel hebben ingezien dat er wel manieren zijn om mee te kunnen met de ontwikkelingen van dit moment.
door Frans Lalieu 05 feb., 2022
Word jij ook gek van alles wat op je afkomt? Ondernemen anno nu is serieus een opgave. Vooral starters moeten goed beslagen ten ijs komen. Ondernemen is complex geworden en de concurrentie is groot. Nooit eerder telde Nederland zoveel ondernemers als nu. Bovendien verandert de wereld voor ondernemers erg snel. Voor sommigen veel te snel. De concurrentie van nationale en internationale webshops en aanbieders van online diensten, social media en natuurlijk de hoge eisen van de klant. Om te overleven moet je constant mee veranderen. Denk hierbij aan het digitaliseren van je bedrijfsvoering, je online positionering en de wijze waarop je invulling geeft aan de verwachting van je huidige en toekomstige klanten. Daarnaast moet je goed blijven monitoren hoe men jouw bedrijf beleeft. Maar vooral één ding is belangrijk voor jou als ondernemer: SAMENWERKEN! Zie: AllesinLimburg.online Hoe pak je dit alles aan? Eén ding is zeker! Dit helemaal alleen organiseren is erg moeilijk. Velen hebben de kennis en kunde (nog) niet in huis. Hierbij kan ik je ondersteunen door samen een ontwikkelplan op te stellen. Nog beter is het om dit samen met een of meerdere collega ondernemers te doen. Ik geef je één belangrijke tip. Neem vrijblijvend contact op en maak kans op €1.000 subsidie voor dit traject. Frans Lalieu 06-55794751 / frans@lalieu.nl
door Frans Lalieu 13 jan., 2022
De vele online fiasco’s hebben gemeenten huiverig gemaakt. Gemeenten, BIZ-organisaties, citymanagement, centrummanagement, ondernemersverenigingen en overige hieraan gelieerde entiteiten zouden meer interesse en aandacht moeten tonen voor het realiseren van gemeentelijke en liever zelfs (boven)regionale online platforms. Natuurlijk zijn er bedenkingen! De afgelopen jaren zijn namelijk kapitalen verdampt met het in gang zetten van deze ontwikkeling. Bijna geen enkel platform voldeed / voldoet aan de eisen die de gebruiker hieraan stelt en stierf of sterft derhalve een stille dood. Veelal te wijten aan het ontbreken van een succesvolle implementatie strategie en een fatsoenlijk verdienmodel. Zonder financiële injecties vanuit het bedrijfsleven en een professioneel projectteam gaat het gewoon niet lukken. Juist hierom moet men het ontwikkelen van een dergelijk platform niet in eigen hand nemen, maar uitbesteden aan een partij die zich hierin specialiseert. Dit vergt namelijk ondernemerschap. Nu wil menig centrummanagement of gemeente zelf het wiel wil uitvinden, terwijl het juist steeds meer gaat om samenhang en samenwerking en uiteindelijk het koppelen van de diverse platforms aan elkaar. Uiteindelijk gaat het om massa en bereik. Lokale platforms die alleen producten van winkeliers communiceren worden nooit succesvol. Je ontwikkelt namelijk geen succesvol platform door alleen in te zetten op het tonen van producten, winkels en horecabedrijven. Vanwege het veel te geringe aanbod (niet alle winkeliers doen mee of leveren onvoldoende content) kunnen deze platforms niet opboksen tegen de verleidingen van Bol, Amazon, AliExpress, Zalando, Coolblue, Thuisbezorgd etc. Hiervoor is gewoon meer nodig. Zie: AllesinLimburg.online Wat wel! Een online multi-sided platform* zodanig neerzetten dat het iets gaat bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente of regio. Een gevoel ontwikkelen waarmee men samen iets in gang zet én houdt. Een platform dat het verlengde wordt van de lokale- en regionale samenleving en inzichtelijk maakt wie en wat daar deel van uitmaakt. Een platform dat iets wezenlijks bijdraagt en zich steeds verder doorontwikkeld waarbij de wensen van de gebruikers constant gemonitord worden. Een platform dat communiceert, verbindt en partijen laat samenwerken. Een platform dat daadkracht uitstraalt. * Een Multi-sided platform is een online platform voor interacties en transacties van verschillende groepen binnen een digitaal regionaal ecosysteem (het geheel van regionale vraag en aanbod, hoe deze in verhouding staan met elkaar en hoe ze elkaar kunnen ondersteunen). Feitelijk geeft een regionaal multi-sided platform invulling / vorm aan een soort van parallelle digitale online samenleving. Gericht op het bevorderen en ontwikkelen van een lokale, gemeentelijke en regionale samenwerking. Waar het uiteindelijk om gaat is dat burgers en zakelijke-, maatschappelijke- en publieke sectoren online gaan samenwerken en elkaar ondersteunen. Men werkt toe naar een lokale digitale vorm van samenleving waarbij de eerste gunning uitgaat naar eigen burgers en ondernemers. Het doel van een dergelijk platform is daarmee tweeledig. Men stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie als ook de lokale en regionale economie. Doel: Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke en publieke organisaties werken aan een leefbare en aantrekkelijke gemeente of regio. Alternatieven voor globalistische online platforms die niets met “ons” hebben Maar zeker zo belangrijk is dat er betaalbare alternatieven komen voor platforms als Google, Facebook, Uber, Youtube, Bol, Thuisbezorgd, Amazon, AliExpress, Expedia, The Fork etc. om te voorkomen dat we te zeer afhankelijk worden van veel te dure internationale aanbieders van diensten. Zodra deze bedrijven het monopolie hebben is het einde zoek en betekent dit het einde van vele duizenden winkels, horecabedrijven en klein MKB. En daarmee de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van dorpen, steden en regio’s. Maar! Voordat men een dergelijk gemeentelijk platform het levenslicht laat zien, dient men eerst te werken aan relevantie en draagkracht. Als die er niet is, is er maar één advies. Begin er niet aan! Ik verzorg workshops over dit onderwerp. Maak een afspraak als je geïnteresseerd bent: 06-55794751 Groet, Frans Lalieu
door Frans Lalieu 31 mrt., 2021
Onlangs had ik mijn twee wekelijkse sparringsessie met Jean-Paul Urlings (directeur BRM) over de positionering van mijn bedrijf dat ik sinds kort nieuw leven heb ingeblazen. Een prettige sessie die me aan het denken heeft gezet om e.e.a. anders te gaan aanpakken. Naast advies, training en coaching ga ik me ook weer toeleggen op het ontwikkelen van multi-sided platform strategieën inclusief de ontwikkeling van deze platforms. De afgelopen 7 jaar heb ik met mijn bedrijf Local Media Group op dit gebied behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan. Zie: AllesinLimburg.online Lokale platforms zijn momenteel weer erg in trek. Het nadeel van de huidige aanpak van veel gemeenten, BIZ-organisaties, ondernemersverenigingen etc. is dat ze vaak zonder enige kennis van zaken en zonder een adequate strategie deze platforms implementeren. De relevantie van deze platforms is soms ver te zoeken en is er geen of nauwelijks draagvlak vanwege het ontbreken van een uitvoerbaar en degelijk strategisch plan. Veel kapitaal gaat op deze manier verloren. Het kan echt anders! Hiervoor dient men wel open te staan voor de kennis en kundigheid van derden. Zelf het wiel willen uitvinden is een mooi streven, maar kan snel ontaarden in een deceptie. Daarvoor is de materie veel te ingewikkeld en zijn de financiële risico's behoorlijk. Inmiddels hebben heel wat gemeenten hiermee ervaring en is men huiverig om een dergelijk initiatief opnieuw leven in te blazen. Echter, ondanks deze terechte bedenkingen toont men op lokaal en gemeentelijk niveau toch weer serieuze interesse voor het realiseren van een dynamisch lokaal of gemeentelijk online platform. In tegenstelling tot voorheen staat men nu wel open voor derden met goed doorontwikkelde concepten. Veel kapitaal is verloren gegaan omdat men verkeerde uitgangspunten aannam bij lokale initiatieven. Om een platform succesvol te laten zijn is meer nodig dan een producten-, horeca- en winkeliersplatform. Dit soort platforms gaan het niet redden als daarop alleen deze drie categorieën gecommuniceerd worden. Vanwege het veel te geringe aanbod (niet alle winkeliers- en horecabedrijven doen mee en vaak leveren ze onvoldoende of geen content) kunnen deze platforms niet opboksen tegen de verleidingen van Bol, Amazon, AliExpress, Zalando, Coolblue, Thuisbezorgd etc. Hiervoor is absoluut meer nodig. Wat wel! Ik heb veel kennis en ervaring opgedaan met BYLOCA, AllesinLimburg en onze overige concepten. Lokale platforms worden steeds belangrijker voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente. Het doel van een dergelijk platform is tweeledig. Het stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie als ook Digitaalde lokale economie. Door onze studie-, ontwikkel- en businessmodellen hebben we de ervaring hoe we een strategie kunnen ontwikkelen om een multi-sided platform zodanig te positioneren dat het een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente inclusief haar winkelgebieden, industrieparken, verenigingsleven, zorg, onderwijs etc. De door ons ontwikkelde blauwdruk kunnen we in nagenoeg elke gemeente toepassen. Of zelfs provinciaal. Qua investering voor net zoveel of voor zelfs nog minder dan de gemiddelde kosten voor een gemiddelde statische lokale website waarmee men nu winkeliers, horeca en evenementen toont. Ons doel is het ontwikkelen van een lokaal gevoel waarmee men samen online iets in gang zet én houdt. Een platform dat het verlengde wordt van de lokale samenleving en inzichtelijk maakt wie en wat daar deel van uitmaakt. Een platform dat iets wezenlijks bijdraagt en zich steeds verder doorontwikkeld waarbij de wensen van de gebruikers constant gemonitord worden. Een platform dat verbindt en partijen laat samenwerken. Een platform dat daadkracht uitstraalt. Een platform waar iedereen en alles op vertegenwoordigd is. Tip! Voordat je een dergelijk lokaal of gemeentelijk platform het levenslicht laat zien heb ik de volgende tip. Ontwikkel eerst een strategie die je inzicht geeft in twee belangrijke voorwaarden voor succes: het platform is relevant om dat het invulling geeft aan een aanwezige urgentie er is voldoende draagkracht Als deze twee zaken niet aanwezig zijn, is er maar één advies. Begin er niet aan! Laten we eens geheel vrijblijvend een boompje opzetten: 06–55794751 (Frans Lalieu)
door Frans Lalieu 03 mrt., 2021
LOKALE ONDERNEMERS-STRATEGIEËN ALS LAATSTE REDMIDDEL Het wordt nooit meer zoals het was. De manier van ondernemen in het pre-corona tijdperk komt niet meer terug. Online aanbieders (food & non-food) hebben veel klanten deels of permanent weggekaapt. Door deze crisis hebben consumenten massaal aan het gemak van het online winkelen kunnen proeven én wennen. Meer dan ooit moeten ondernemers in dorps- en stadscentra serieus gaan nadenken over lokale concepten die relevant zijn en draagkracht genieten bij zowel de consument als de ondernemer. Tot voor kort was het creëren van lokale samenwerkingsverbanden moeilijk, zo niet onmogelijk. Veel initiatieven stierven een vroege dood. Feitelijk was en is het nog steeds: IEDER VOOR ZICH. Echter, de retail en horeca in dorps- en stadscentra zijn meer van elkaar afhankelijk dan men wil toegeven. Zelfs de winkelketens, die vaak de boot afhielden, zijn meer dan ooit afhankelijk van lokale samenwerking. In de winkelstraat heeft iedereen elkaar nodig. Wil men anno nu succesvol ondernemen, dan dient het fysieke bedrijf in te zetten op: l okale samenwerking relevantie vindbaarheid (lokaal online platform / SEO / Google) klantenbinding (ook online) aansprekende online positionering / online tonen aanbod digitalisering / kassaregistratiesysteem gunning kennis beleving vriendelijkheid service & garantie innovaties onderscheidend vermogen toegevoegde waarde E en dynamisch en relevant multi-sided lokaal online platform kán de samenwerking versterken. Belangrijk is wel dat het platform kan rekenen op voldoende draagkracht van zowel de consument als het ondernemerscollectief. De ondernemer is het zichzelf, maar ook naar collega’s toe, verplicht om initiatieven te ondersteunen die gericht zijn op lokale samenwerking en het ontwikkelen van slimme en succesvolle strategieën die consumenten motiveert om het centrum en de winkelstraat weer te bezoeken zodra deze wordt vrijgegeven. Nú is het de tijd! Tijd voor verandering, vernieuwing en innovatie. Mocht je behoefte hebben aan meer informatie? Gewoon vrijblijvend even bellen: 06-55794751 of mail frans@lalieu.nl
door Frans Lalieu 11 feb., 2021
STOP DE FAILLISEMENTEN EN BEDRIJFSSTAKINGEN!!! MAAK DE WINKELSTRAAT WEER RELEVANT EN AANTREKKELIJK. DE GUNFACTOR MOET WEER TERUG! De winkelstraat heeft het moeilijk. De coronamaatregelen slaan er bij veel ondernemers desastreus in. Niet alleen de zelfstandige winkelier en horeca gaan eronder door. Ook winkelketens staan onder grote druk. Inmiddels hebben grote namen als Wibra, Miss Etam etc. het veld moeten ruimen en verkeren andere ketens in de gevarenzone. Meer dan ooit moet “de winkelstraat” serieus gaan nadenken over lokale concepten die relevant zijn en draagkracht genieten bij zowel de consument als de ondernemer. Het spreekt voor zich dat de consument / klant in deze leading is. Tot voor kort was het creëren van lokale samenwerkingsverbanden in de winkelstraat moeilijk, zo niet onmogelijk. Bijna alle initiatieven stierven een vroege dood. Feitelijk was het gewoon ieder voor zich. Ook de winkelketens hielden de boot af omdat ze dachten de zelfstandige retail niet nodig te hebben. Maar geloof me! In de winkelstraat heeft iedereen elkaar nodig. Anno nu is het voor het fysieke bedrijf in de winkelstraat alleen nog mogelijk om een bedrijf te runnen indien men inzet op zaken als: lokale samenwerking relevantie vindbaarheid klantenbinding vriendelijkheid online positionering digitalisering gunning kennis beleving service Men is het zichzelf, maar ook de collega’s, verplicht om de koppen bij elkaar steken om slimme en succesvolle strategieën te ontwikkelen die consumenten motiveert om de winkelstraat weer te bezoeken zodra deze weer wordt vrijgegeven.Echter, het wordt nooit meer zoals het was. Pre-corona komt niet meer terug. Online aanbieders hebben veel klanten deels of permanent weggekaapt. Door deze crisis hebben consumenten namelijk massaal aan het gemak van het online winkelen kunnen proeven. De retail en horeca moeten serieus gaan nadenken over een nieuwe en aantrekkelijke invulling van hun dienstverlening. Deels staan ze er alleen voor, maar zonder samen te werken wordt het een moeilijk verhaal. Fysiek, online en digitaal zullen permanent onderdeel uitmaken van het ondernemerschap. Ook binnen de retail en horeca. Ondernemers die dit niet inzien zullen het niet redden. Ik kan hierbij serieus helpen. Mijn ervaring met de retail en de horeca evenals de online positionering van ondernemers als ook het gebruik van lokale en provinciale platforms deel ik graag met jullie. Als retaildeskundige en als platformstrateeg heb ik de laatste 7 jaar veel onderzoek gedaan én ervaring opgedaan die ik graag met jullie wil delen.Met de juiste attitude van ondernemers, een relevante lokale strategie en misschien een online platform afgestemd op de doelgroep, moet dit lukken.
door Frans Lalieu 04 feb., 2021
2021: Alleen ondernemers, bedrijven en organisaties die zich serieus aanpassen aan veranderende omstandigheden zijn succesvol én blijven succesvol. De wereld verandert in een rap tempo. Corona zorgt voor behoorlijk veel spanning bij menig ondernemer. Maar ook steeds meer organisaties en instellingen ondervinden last van de uitwerking van dit virus. De overheid denkt met een strenge lockdown corona te bestrijden, terwijl alles er op wijst dat de wereld gewoon moet leren leven met corona. Een muterend virus kun je niet bestrijden met een lockdown. Net zoals ook de griep niet te elimineren is, lukt dit met corona ook niet. We moeten verder! We kunnen de wereld niet jarenlang in gijzeling houden vanwege dit virus. Dit kan de mensheid niet aan. Maar ook het bedrijfsleven kan dit niet aan. Bovendien kunnen we dit ook niet betalen. Onze economie is de motor van alles. De opbrengsten zijn nodig om onze dure gezondheids- zorg op peil te houden. Maar voorlopig blijft het voor veel ondernemers koffiedik kijken. Complete bedrijfstakken worden verwoest en staat er een enorme werkloosheid aan te komen. Europa alleen al heeft inmiddels bijna 2.000 miljard euro “bijgedrukt” om deze crisis het hoofd te bieden. Wie gaat dit terugbetalen? Onze monetaire stelsels lijken té failliet om dit te kunnen. De banken zijn met handen en voeten gebonden aan monetaire regelgeving. Geld is amper nog iets waard. Er is gewoon teveel schuld. Het is een kwestie van tijd voordat deze monetaire zeepbel ontploft. Met dit in je achterhoofd zul je als ondernemer slim moeten opereren om deze crisis het hoofd te bieden. Dit vergt inzicht en overzicht. Om te beginnen zul je moeten onderzoeken of je huidige business- en verdienmodel nog wel effectief is. In veel gevallen zijn deze modellen aan verandering en vernieuwing toe. Je bedrijf toekomst- klaar maken doe je niet in één dag. Dit vraagt om een serieus denkproces. Om dit effectief aan te pakken is het aan te raden om iemand van buiten je bedrijf of organisatie in te schakelen die onafhankelijk en met nieuwe inzichten jou kan ondersteunen. www.businesstalenten.nl
door Frans Lalieu 05 jan., 2021
2021: Tijd om jezelf uit te dagen! Wellicht hét moment om je ambitie(s) en business-strategie concreet te maken om kansen te creëren. Het is een kwestie van tijd, dan spreken we over het “pre-corona-tijdperk” en het “post-corona- tijdperk”. Zoals het er nu uitziet gaat er in het post-corona-tijdperk serieus veel veranderen. Waarschijnlijk wordt het nooit meer zoals in 2019. Kijk maar eens hoe we momenteel met elkaar afspreken, hoe we onze inkopen doen, hoe we vooral online onze spullen kopen, hoe onze kinderen thuisonderwijs krijgen, hoe veel bedrijven moeilijk bereikbaar zijn voor publiek, hoe onze overheid schulden-op-schulden stapelt etc., etc. Eén ding staat als een huis! Corona heeft de toekomst van veel bedrijven en organisaties veranderd. Voor sommigen zelfs permanent. Ondernemers en bestuurders van organisaties gaan serieus nadenken over hoe men verder gaat met de beperkingen van nu. Zeker als deze beperkingen voor de korte termijn niet of niet helemaal worden teruggedraaid. Of zelfs nooit meer! Wat zijn in dit geval de gevolgen voor organisaties, het MKB, Horeca, Retail en ZZP. Niets doen of wachten op verbetering is niet echt een optie. Het heft in eigen hand nemen daarentegen wel. Zeker als de huidige beperkingen zijn weerslag hebben op je omzet of het voortbestaan van je bedrijf of organisatie. Kunnen je plannen voor 2021 nog wel doorgaan of moeten ze worden aangepast. Of nog erger: ze moeten (voorlopig) in de ijskast. Daarom is het juist nu belangrijk om in beeld te brengen wie verantwoordelijk is voor je omzet, je inkomstenstroom. Maar zeker zo belangrijk is het om te bepalen of je nieuwe omzetstromen of markten kunt aanboren. Waar zitten deze? Hoe bereik je hen? Hoe spreek je deze aan? Wat heb je te bieden? Wat doet de concurrentie? Ben je in staat te veranderen of te vernieuwen? Belangrijk is dat jij je bewust bent van het feit dat afwachten de slechtste remedie is om problemen binnen je bedrijf of organisatie aan te pakken. Ondernemen is vooruitzien! Ambities & Succes Maak werk van het herdefiniëren van je ambities en business-strategie. Onderzoek serieus de mogelijkheden die je wél nog hebt. Waar sta je nú en waar zou je graag wíllen staan. Door jouw ambitie(s) concreet te maken ontdek je waar je kansen liggen (of juist niet). Vervolgens ga je onderzoeken of, maar vooral ook hoe, je deze kunt formaliseren. Dit vergt durf-, denk- en doorzettingsvermogen. Maar voor een ondernemer of bestuurder die openstaat voor verandering en vernieuwing is het juist een geweldige uitdaging. Temeer ook omdat niets doen geen optie is. We leven in een snelle tijd waarbij externe factoren steeds meer je interne beleid gaan bepalen. Hierop snel anticiperen is een must om broodnodige veranderingen snel door te voeren en problemen het hoofd te bieden. Maar dan zul je eerst moeten weten waar je nu staat en welke weg je moet afleggen om je ambities waar te maken en je doelen te bereiken. Daarmee kan ik je helpen door je persoonlijke sparringpartner te zijn. In deze rol stel ik je relevante en kritische vragen. We gaan jouw ambitie(s) concreet maken en een relevante strategie ontwikkelen waardoor de kans groter wordt dat je succesvoller gaat ondernemen. Deze strategie werken we uit op 5 online A4-tjes waarbij we zowel fysiek als online contact hebben. Neem geheel vrijblijvend contact op voor een eerste gratis kennismaking.
Meer blogs
Share by: