door Frans Lalieu
•
13 januari 2022
De vele online fiasco’s hebben gemeenten huiverig gemaakt. Gemeenten, BIZ-organisaties, citymanagement, centrummanagement, ondernemersverenigingen en overige hieraan gelieerde entiteiten zouden meer interesse en aandacht moeten tonen voor het realiseren van gemeentelijke en liever zelfs (boven)regionale online platforms. Natuurlijk zijn er bedenkingen! De afgelopen jaren zijn namelijk kapitalen verdampt met het in gang zetten van deze ontwikkeling. Bijna geen enkel platform voldeed / voldoet aan de eisen die de gebruiker hieraan stelt en stierf of sterft derhalve een stille dood. Veelal te wijten aan het ontbreken van een succesvolle implementatie strategie en een fatsoenlijk verdienmodel. Zonder financiële injecties vanuit het bedrijfsleven en een professioneel projectteam gaat het gewoon niet lukken. Juist hierom moet men het ontwikkelen van een dergelijk platform niet in eigen hand nemen, maar uitbesteden aan een partij die zich hierin specialiseert. Dit vergt namelijk ondernemerschap. Nu wil menig centrummanagement of gemeente zelf het wiel wil uitvinden, terwijl het juist steeds meer gaat om samenhang en samenwerking en uiteindelijk het koppelen van de diverse platforms aan elkaar. Uiteindelijk gaat het om massa en bereik. Lokale platforms die alleen producten van winkeliers communiceren worden nooit succesvol. Je ontwikkelt namelijk geen succesvol platform door alleen in te zetten op het tonen van producten, winkels en horecabedrijven. Vanwege het veel te geringe aanbod (niet alle winkeliers doen mee of leveren onvoldoende content) kunnen deze platforms niet opboksen tegen de verleidingen van Bol, Amazon, AliExpress, Zalando, Coolblue, Thuisbezorgd etc. Hiervoor is gewoon meer nodig. Zie: AllesinLimburg.online Wat wel! Een online multi-sided platform* zodanig neerzetten dat het iets gaat bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente of regio. Een gevoel ontwikkelen waarmee men samen iets in gang zet én houdt. Een platform dat het verlengde wordt van de lokale- en regionale samenleving en inzichtelijk maakt wie en wat daar deel van uitmaakt. Een platform dat iets wezenlijks bijdraagt en zich steeds verder doorontwikkeld waarbij de wensen van de gebruikers constant gemonitord worden. Een platform dat communiceert, verbindt en partijen laat samenwerken. Een platform dat daadkracht uitstraalt. * Een Multi-sided platform is een online platform voor interacties en transacties van verschillende groepen binnen een digitaal regionaal ecosysteem (het geheel van regionale vraag en aanbod, hoe deze in verhouding staan met elkaar en hoe ze elkaar kunnen ondersteunen). Feitelijk geeft een regionaal multi-sided platform invulling / vorm aan een soort van parallelle digitale online samenleving. Gericht op het bevorderen en ontwikkelen van een lokale, gemeentelijke en regionale samenwerking. Waar het uiteindelijk om gaat is dat burgers en zakelijke-, maatschappelijke- en publieke sectoren online gaan samenwerken en elkaar ondersteunen. Men werkt toe naar een lokale digitale vorm van samenleving waarbij de eerste gunning uitgaat naar eigen burgers en ondernemers. Het doel van een dergelijk platform is daarmee tweeledig. Men stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie als ook de lokale en regionale economie. Doel: Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke en publieke organisaties werken aan een leefbare en aantrekkelijke gemeente of regio. Alternatieven voor globalistische online platforms die niets met “ons” hebben Maar zeker zo belangrijk is dat er betaalbare alternatieven komen voor platforms als Google, Facebook, Uber, Youtube, Bol, Thuisbezorgd, Amazon, AliExpress, Expedia, The Fork etc. om te voorkomen dat we te zeer afhankelijk worden van veel te dure internationale aanbieders van diensten. Zodra deze bedrijven het monopolie hebben is het einde zoek en betekent dit het einde van vele duizenden winkels, horecabedrijven en klein MKB. En daarmee de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van dorpen, steden en regio’s. Maar! Voordat men een dergelijk gemeentelijk platform het levenslicht laat zien, dient men eerst te werken aan relevantie en draagkracht. Als die er niet is, is er maar één advies. Begin er niet aan! Ik verzorg workshops over dit onderwerp. Maak een afspraak als je geïnteresseerd bent: 06-55794751 Groet, Frans Lalieu