Blog Layout

REGIONALE ONLINE PLATFORMSTRATEGIE! NOODZAKELIJK?

Frans Lalieu • jan. 13, 2022

De vele online fiasco’s hebben gemeenten huiverig gemaakt.

De vele online fiasco’s hebben gemeenten huiverig gemaakt.
Gemeenten, BIZ-organisaties, citymanagement, centrummanagement, ondernemersverenigingen en overige hieraan gelieerde entiteiten zouden meer interesse en aandacht moeten tonen voor het realiseren van gemeentelijke en liever zelfs (boven)regionale online platforms. Natuurlijk zijn er bedenkingen! De afgelopen jaren zijn namelijk kapitalen verdampt met het in gang zetten van deze ontwikkeling. Bijna geen enkel platform voldeed / voldoet aan de eisen die de gebruiker hieraan stelt en stierf of sterft derhalve een stille dood. Veelal te wijten aan het ontbreken van een succesvolle implementatie strategie en een fatsoenlijk verdienmodel. Zonder financiële injecties vanuit het bedrijfsleven en een professioneel projectteam gaat het gewoon niet lukken.
Juist hierom moet men het ontwikkelen van een dergelijk platform niet in eigen hand nemen, maar uitbesteden aan een partij die zich hierin specialiseert. Dit vergt namelijk ondernemerschap. Nu wil menig centrummanagement of gemeente zelf het wiel wil uitvinden, terwijl het juist steeds meer gaat om samenhang en samenwerking en uiteindelijk het koppelen van de diverse platforms aan elkaar. Uiteindelijk gaat het om massa en bereik. 
Lokale platforms die alleen producten van winkeliers communiceren worden nooit succesvol. Je ontwikkelt namelijk geen succesvol platform door alleen in te zetten op het tonen van producten, winkels en horecabedrijven. Vanwege het veel te geringe aanbod (niet alle winkeliers doen mee of leveren onvoldoende content) kunnen deze platforms niet opboksen tegen de verleidingen van Bol, Amazon, AliExpress, Zalando, Coolblue, Thuisbezorgd etc. Hiervoor is gewoon meer nodig.

 
Wat wel!
Een online multi-sided platform* zodanig neerzetten dat het iets gaat bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente of regio. Een gevoel ontwikkelen waarmee men samen iets in gang zet én houdt. Een platform dat het verlengde wordt van de lokale- en regionale samenleving en inzichtelijk maakt wie en wat daar deel van uitmaakt. Een platform dat iets wezenlijks bijdraagt en zich steeds verder doorontwikkeld waarbij de wensen van de gebruikers constant gemonitord worden. Een platform dat communiceert, verbindt en partijen laat samenwerken. Een platform dat daadkracht uitstraalt. 

* Een Multi-sided platform is een online platform voor interacties en transacties van verschillende groepen binnen een digitaal regionaal ecosysteem (het geheel van regionale vraag en aanbod, hoe deze in verhouding staan met elkaar en hoe ze elkaar kunnen ondersteunen).

Feitelijk geeft een regionaal multi-sided platform invulling / vorm aan een soort van parallelle digitale online samenleving. Gericht op het bevorderen en ontwikkelen van een lokale, gemeentelijke en regionale samenwerking.
Waar het uiteindelijk om gaat is dat burgers en zakelijke-, maatschappelijke- en publieke sectoren online gaan samenwerken en elkaar ondersteunen. Men werkt toe naar een lokale digitale vorm van samenleving waarbij de eerste gunning uitgaat naar eigen burgers en ondernemers. Het doel van een dergelijk platform is daarmee tweeledig. Men stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie als ook de lokale en regionale economie. 
Doel: Samen met inwoners, ondernemers, maatschappelijke en publieke organisaties werken aan een leefbare en aantrekkelijke gemeente of regio. 

Alternatieven voor globalistische online platforms die niets met “ons” hebben
Maar zeker zo belangrijk is dat er betaalbare alternatieven komen voor platforms als Google, Facebook, Uber, Youtube, Bol, Thuisbezorgd, Amazon, AliExpress, Expedia, The Fork etc. om te voorkomen dat we te zeer afhankelijk worden van veel te dure internationale aanbieders van diensten. Zodra deze bedrijven het monopolie hebben is het einde zoek en betekent dit het einde van vele duizenden winkels, horecabedrijven en klein MKB. En daarmee de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van dorpen, steden en regio’s. Maar! Voordat men een dergelijk gemeentelijk platform het levenslicht laat zien, dient men eerst te werken aan relevantie en draagkracht. Als die er niet is, is er maar één advies. Begin er niet aan!

Ik verzorg workshops over dit onderwerp. Maak een afspraak als je geïnteresseerd bent: 06-55794751

Groet,
Frans Lalieu

door Frans Lalieu 31 mei, 2023
Een goed werkgeversimago wíllen hebben is iets anders dan er daadwerkelijk een hebben. Mensen aantrekken op basis van verkeerde uitgangspunten of beloften is not done.
door Frans Lalieu 20 jun., 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: