Blog Layout

LOKAAL DIGITAAL: SAMEN SUCCESVOL

Frans Lalieu • mrt. 31, 2021

Het kan echt anders!

Onlangs had ik mijn twee wekelijkse sparringsessie met Jean-Paul Urlings (directeur BRM) over de positionering van mijn bedrijf dat ik sinds kort nieuw leven heb ingeblazen.
Een prettige sessie die me aan het denken heeft gezet om e.e.a. anders te gaan aanpakken. Naast advies, training en coaching ga ik me ook weer toeleggen op het ontwikkelen van multi-sided platform strategieën inclusief de ontwikkeling van deze platforms. De afgelopen 7 jaar heb ik met mijn bedrijf Local Media Group op dit gebied behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan.

 
Lokale platforms zijn momenteel weer erg in trek. Het nadeel van de huidige aanpak van veel gemeenten, BIZ-organisaties, ondernemersverenigingen etc. is dat ze vaak zonder enige kennis van zaken en zonder een adequate strategie deze platforms implementeren. De relevantie van deze platforms is soms ver te zoeken en is er geen of nauwelijks draagvlak vanwege het ontbreken van een uitvoerbaar en degelijk strategisch plan. Veel kapitaal gaat op deze manier verloren.
 
Het kan echt anders! Hiervoor dient men wel open te staan voor de kennis en kundigheid van derden. Zelf het wiel willen uitvinden is een mooi streven, maar kan snel ontaarden in een deceptie. Daarvoor is de materie veel te ingewikkeld en zijn de financiële risico's behoorlijk. Inmiddels hebben heel wat gemeenten hiermee ervaring en is men huiverig om een dergelijk initiatief opnieuw leven in te blazen. 
Echter, ondanks deze terechte bedenkingen toont men op lokaal en gemeentelijk niveau toch weer serieuze interesse voor het realiseren van een dynamisch lokaal of gemeentelijk online platform. In tegenstelling tot voorheen staat men nu wel open voor derden met goed doorontwikkelde concepten. 
 
Veel kapitaal is verloren gegaan omdat men verkeerde uitgangspunten aannam bij lokale initiatieven. Om een platform succesvol te laten zijn is meer nodig dan een producten-, horeca- en winkeliersplatform. Dit soort platforms gaan het niet redden als daarop alleen deze drie categorieën gecommuniceerd worden. Vanwege het veel te geringe aanbod (niet alle winkeliers- en horecabedrijven doen mee en vaak leveren ze onvoldoende of geen content) kunnen deze platforms niet opboksen tegen de verleidingen van Bol, Amazon, AliExpress, Zalando, Coolblue, Thuisbezorgd etc. Hiervoor is absoluut meer nodig.
 
Wat wel!
Ik heb veel kennis en ervaring opgedaan met BYLOCA, AllesinLimburg en onze overige concepten. Lokale platforms worden steeds belangrijker voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente. Het doel van een dergelijk platform is tweeledig. Het stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie als ook Digitaalde lokale economie. Door onze studie-, ontwikkel- en businessmodellen hebben we de ervaring hoe we een strategie kunnen ontwikkelen om een multi-sided platform zodanig te positioneren dat het een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente inclusief haar winkelgebieden, industrieparken, verenigingsleven, zorg, onderwijs etc. De door ons ontwikkelde blauwdruk kunnen we in nagenoeg elke gemeente toepassen. Of zelfs provinciaal. Qua investering voor net zoveel of voor zelfs nog minder dan de gemiddelde kosten voor een gemiddelde statische lokale website waarmee men nu winkeliers, horeca en evenementen toont. Ons doel is het ontwikkelen van een lokaal gevoel waarmee men samen online iets in gang zet én houdt. Een platform dat het verlengde wordt van de lokale samenleving en inzichtelijk maakt wie en wat daar deel van uitmaakt. Een platform dat iets wezenlijks bijdraagt en zich steeds verder doorontwikkeld waarbij de wensen van de gebruikers constant gemonitord worden. Een platform dat verbindt en partijen laat samenwerken. Een platform dat daadkracht uitstraalt. Een platform waar iedereen en alles op vertegenwoordigd is.

Tip!
Voordat je een dergelijk lokaal of gemeentelijk platform het levenslicht laat zien heb ik de volgende tip. Ontwikkel eerst een strategie die je inzicht geeft in twee belangrijke voorwaarden voor succes:
het platform is relevant om dat het invulling geeft aan een aanwezige urgentie
er is voldoende draagkracht
Als deze twee zaken niet aanwezig zijn, is er maar één advies. Begin er niet aan!
Laten we eens geheel vrijblijvend een boompje opzetten: 06–55794751 (Frans Lalieu)

door Frans Lalieu 31 mei, 2023
Een goed werkgeversimago wíllen hebben is iets anders dan er daadwerkelijk een hebben. Mensen aantrekken op basis van verkeerde uitgangspunten of beloften is not done.
door Frans Lalieu 20 jun., 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: