Onlangs had ik mijn twee wekelijkse sparringsessie met Jean-Paul Urlings (directeur BRM) over de positionering van mijn bedrijf dat ik sinds kort nieuw leven heb ingeblazen.
Een prettige sessie die me aan het denken heeft gezet om e.e.a. anders te gaan aanpakken. Naast advies, training en coaching ga ik me ook weer toeleggen op het ontwikkelen van multi-sided platform strategieën inclusief de ontwikkeling van deze platforms. De afgelopen 7 jaar heb ik met mijn bedrijf Local Media Group op dit gebied behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan.
Lokale platforms zijn momenteel weer erg in trek. Het nadeel van de huidige aanpak van veel gemeenten, BIZ-organisaties, ondernemersverenigingen etc. is dat ze vaak zonder enige kennis van zaken en zonder een adequate strategie deze platforms implementeren. De relevantie van deze platforms is soms ver te zoeken en is er geen of nauwelijks draagvlak vanwege het ontbreken van een uitvoerbaar en degelijk strategisch plan. Veel kapitaal gaat op deze manier verloren.
Het kan echt anders! Hiervoor dient men wel open te staan voor de kennis en kundigheid van derden. Zelf het wiel willen uitvinden is een mooi streven, maar kan snel ontaarden in een deceptie. Daarvoor is de materie veel te ingewikkeld en zijn de financiële risico's behoorlijk. Inmiddels hebben heel wat gemeenten hiermee ervaring en is men huiverig om een dergelijk initiatief opnieuw leven in te blazen.
Echter, ondanks deze terechte bedenkingen toont men op lokaal en gemeentelijk niveau toch weer serieuze interesse voor het realiseren van een dynamisch lokaal of gemeentelijk online platform. In tegenstelling tot voorheen staat men nu wel open voor derden met goed doorontwikkelde concepten.
Veel kapitaal is verloren gegaan omdat men verkeerde uitgangspunten aannam bij lokale initiatieven. Om een platform succesvol te laten zijn is meer nodig dan een producten-, horeca- en winkeliersplatform. Dit soort platforms gaan het niet redden als daarop alleen deze drie categorieën gecommuniceerd worden. Vanwege het veel te geringe aanbod (niet alle winkeliers- en horecabedrijven doen mee en vaak leveren ze onvoldoende of geen content) kunnen deze platforms niet opboksen tegen de verleidingen van Bol, Amazon, AliExpress, Zalando, Coolblue, Thuisbezorgd etc. Hiervoor is absoluut meer nodig.
Wat wel!
Ik heb veel kennis en ervaring opgedaan met BYLOCA, AllesinLimburg en onze overige concepten. Lokale platforms worden steeds belangrijker voor de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente. Het doel van een dergelijk platform is tweeledig. Het stimuleert op innovatieve wijze zowel burgerparticipatie als ook Digitaalde lokale economie. Door onze studie-, ontwikkel- en businessmodellen hebben we de ervaring hoe we een strategie kunnen ontwikkelen om een multi-sided platform zodanig te positioneren dat het een positieve bijdrage levert aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van een gemeente inclusief haar winkelgebieden, industrieparken, verenigingsleven, zorg, onderwijs etc. De door ons ontwikkelde blauwdruk kunnen we in nagenoeg elke gemeente toepassen. Of zelfs provinciaal. Qua investering voor net zoveel of voor zelfs nog minder dan de gemiddelde kosten voor een gemiddelde statische lokale website waarmee men nu winkeliers, horeca en evenementen toont. Ons doel is het ontwikkelen van een lokaal gevoel waarmee men samen online iets in gang zet én houdt. Een platform dat het verlengde wordt van de lokale samenleving en inzichtelijk maakt wie en wat daar deel van uitmaakt. Een platform dat iets wezenlijks bijdraagt en zich steeds verder doorontwikkeld waarbij de wensen van de gebruikers constant gemonitord worden. Een platform dat verbindt en partijen laat samenwerken. Een platform dat daadkracht uitstraalt. Een platform waar iedereen en alles op vertegenwoordigd is.
Tip!
Voordat je een dergelijk lokaal of gemeentelijk platform het levenslicht laat zien heb ik de volgende tip. Ontwikkel eerst een strategie die je inzicht geeft in twee belangrijke voorwaarden voor succes:
het platform is relevant om dat het invulling geeft aan een aanwezige urgentie
er is voldoende draagkracht
Als deze twee zaken niet aanwezig zijn, is er maar één advies. Begin er niet aan!
Laten we eens geheel vrijblijvend een boompje opzetten: 06–55794751 (Frans Lalieu)