Blog Layout

2021: Hét jaar om jezelf uit te dagen!

Frans Lalieu • jan. 05, 2021

2021: Tijd om jezelf uit te dagen! Wellicht hét moment om je ambitie(s) en business-strategie concreet te maken om kansen te creëren.

2021: Tijd om jezelf uit te dagen! Wellicht hét moment om je ambitie(s) en business-strategie concreet te maken om kansen te creëren.

Het is een kwestie van tijd, dan spreken we over het “pre-corona-tijdperk” en het “post-corona- tijdperk”. Zoals het er nu uitziet gaat er in het post-corona-tijdperk serieus veel veranderen. Waarschijnlijk wordt het nooit meer zoals in 2019. Kijk maar eens hoe we momenteel met elkaar afspreken, hoe we onze inkopen doen, hoe we vooral online onze spullen kopen, hoe onze kinderen thuisonderwijs krijgen, hoe veel bedrijven moeilijk bereikbaar zijn voor publiek, hoe onze overheid schulden-op-schulden stapelt etc., etc. 

Eén ding staat als een huis! Corona heeft de toekomst van veel bedrijven en organisaties veranderd. Voor sommigen zelfs permanent. Ondernemers en bestuurders van organisaties gaan serieus nadenken over hoe men verder gaat met de beperkingen van nu. Zeker als deze beperkingen voor de korte termijn niet of niet helemaal worden teruggedraaid. Of zelfs nooit meer! Wat zijn in dit geval de gevolgen voor organisaties, het MKB, Horeca, Retail en ZZP. 

Niets doen of wachten op verbetering is niet echt een optie. Het heft in eigen hand nemen daarentegen wel. Zeker als de huidige beperkingen zijn weerslag hebben op je omzet of het voortbestaan van je bedrijf of organisatie. Kunnen je plannen voor 2021 nog wel doorgaan of moeten ze worden aangepast. Of nog erger: ze moeten (voorlopig) in de ijskast. 
Daarom is het juist nu belangrijk om in beeld te brengen wie verantwoordelijk is voor je omzet, je inkomstenstroom. Maar zeker zo belangrijk is het om te bepalen of je nieuwe omzetstromen of markten kunt aanboren. Waar zitten deze? Hoe bereik je hen? Hoe spreek je deze aan? Wat heb je te bieden? Wat doet de concurrentie? Ben je in staat te veranderen of te vernieuwen? Belangrijk is dat jij je bewust bent van het feit dat afwachten de slechtste remedie is om problemen binnen je bedrijf of organisatie aan te pakken. Ondernemen is vooruitzien!

Ambities & Succes
Maak werk van het herdefiniëren van je ambities en business-strategie. Onderzoek serieus de mogelijkheden die je wél nog hebt. Waar sta je nú en waar zou je graag wíllen staan. Door jouw ambitie(s) concreet te maken ontdek je waar je kansen liggen (of juist niet). Vervolgens ga je onderzoeken of, maar vooral ook hoe, je deze kunt formaliseren. Dit vergt durf-, denk- en doorzettingsvermogen. Maar voor een ondernemer of bestuurder die openstaat voor verandering en vernieuwing is het juist een geweldige uitdaging. Temeer ook omdat niets doen geen optie is. We leven in een snelle tijd waarbij externe factoren steeds meer je interne beleid gaan bepalen. Hierop snel anticiperen is een must om broodnodige veranderingen snel door te voeren en problemen het hoofd te bieden. Maar dan zul je eerst moeten weten waar je nu staat en welke weg je moet afleggen om je ambities waar te maken en je doelen te bereiken. 

Daarmee kan ik je helpen door je persoonlijke sparringpartner te zijn. In deze rol stel ik je relevante en kritische vragen. We gaan jouw ambitie(s) concreet maken en een relevante strategie ontwikkelen waardoor de kans groter wordt dat je succesvoller gaat ondernemen. Deze strategie werken we uit op 5 online A4-tjes waarbij we zowel fysiek als online contact hebben. Neem geheel vrijblijvend contact op voor een eerste gratis kennismaking. 

door Frans Lalieu 31 mei, 2023
Een goed werkgeversimago wíllen hebben is iets anders dan er daadwerkelijk een hebben. Mensen aantrekken op basis van verkeerde uitgangspunten of beloften is not done.
door Frans Lalieu 20 jun., 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: