Blog Layout

Tijd voor Retail & Horeca 4.0: In diverse steden gaat men gezamenlijk online. Echter, heeft dit zin als een gezamenlijke ambitie ontbreekt?

Frans Lalieu • dec. 21, 2020

Tijd voor Retail & Horeca 4.0

Tijd voor Retail & Horeca 4.0 In diverse steden gaan lokale ondernemers gezamenlijk online. Echter, heeft dit zin als een gezamenlijke ambitie ontbreekt?
 
Heeft digitalisering van de retail en horeca nog zin of heeft men gewoon te laat geanticipeerd op de online ontwikkelingen? 
Sinds 2010 ontwikkelen de online verkopen zich in een rap tempo. Slechts een handjevol nationale en internationale spelers hebben inmiddels 25 tot 30% van de non-food markt in Nederland in handen. Online welteverstaan. Hierbij gaat het om ruim 30 tot 35 miljard euro. Dit is de omzet van minstens 60.000 winkeliers. Het is de verwachting dat online blijft groeien omdat de fysieke zelfstandige retail nog steeds geen antwoord heeft op deze ontwikkeling.

Daarom de vraag! Heeft digitalisering van de huidige retail nog wel zin? 
Ja natuurlijk! Maar dan moeten wel de schouders eronder. Uit ervaring weet ik dat dit een zeer moeilijke missie is. Digitaal draait het om zes essentiële punten: relevantie, vertrouwen, gunning, groot & aantrekkelijk aanbod, gemak en doorzettingsvermogen. Van 2014 tot en met 2019 heeft mijn bedrijf Local Media Group zich fulltime ingezet om retailers, horeca en alle overige ondernemers te bewegen hun bedrijven te digitaliseren om ze klaar te stomen voor een gezamenlijke online presence. Met de nadruk op SAMEN. Zo wilden we een vuist maken tegen het veel te dure Google, Facebook, Bol.com en tegen Amazon, Aliexpress, Zalando etc. De bedoeling was om een betaalbaar platform in gebruik nemen voor nog geen € 500 per jaar waar elke ondernemer al zijn producten, diensten en evenementen kon tonen. Gezamenlijk én op een eigen landingspagina. Nationaal, provinciaal en lokaal hebben we initiatieven uitgezet waarvoor we gratis multi-sided-platforms en app’s ter beschikking stelden die naast lokaal ook provinciaal en nationaal hun weg vonden. Helaas zonder succes! En dit lag niet aan de kwaliteit van de programma’s. Deze waren geavanceerd en zeer gebruikers- vriendelijk. Het lag serieus aan de mindset van de retail, horeca en overige ondernemers. Ook hun brancheorganisaties wilden niets weten van deze ontwikkelingen. Evenals de gemeenten en banken. Ze zagen het belang ervan niet in. Dat ligt nu even anders nu corona de wereld in zijn greep heeft. De online verkopen gaan sky-high. Zowel de retail als de horeca hebben het nakijken. Alleen de ondernemers die hun online presence op orde hebben profiteren hiervan. Maar het zijn vooral de grote nationale en internationale online spelers die garen spinnen bij deze ontwikkelingen. Vele tienduizenden retailers en horecamensen hebben het nakijken. Erger nog, hun voortbestaan staat op het spel naast de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van binnensteden en de grotere dorpskernen. 

Lokale platforms moeten relevant zijn, ze inspireren de gebruiker om ze te bezoeken.
Zonder concrete ambities en een relevantie strategie die door de lokale ondernemer wordt gedragen, is het lanceren van een lokaal platform een verloren zaak. Initiatiefnemers die zich uitsluitend toeleggen op een bepaalde groep gaan in hun opzet niet slagen. Een dergelijk platform wordt lokaal niet relevant. Het wordt door de ondernemers noch door de consument gedragen. Daarmee is het in “no time” passé. Graag wil ik mijn kennis, ervaring en zienswijze met je delen zodat we kunnen werken aan een ambitie en daarmee aan een relevante strategie alvorens te gaan investeren in een lokaal platform.

door Frans Lalieu 31 mei, 2023
Een goed werkgeversimago wíllen hebben is iets anders dan er daadwerkelijk een hebben. Mensen aantrekken op basis van verkeerde uitgangspunten of beloften is not done.
door Frans Lalieu 20 jun., 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: