Blog Layout

Maak de winkelstraat weer relevant en aantrekkelijk.

Frans Lalieu • feb. 11, 2021

De gunfactor moet weer terug!

STOP DE FAILLISEMENTEN EN BEDRIJFSSTAKINGEN!!! MAAK DE WINKELSTRAAT WEER RELEVANT EN AANTREKKELIJK. DE GUNFACTOR MOET WEER TERUG!


De winkelstraat heeft het moeilijk. De coronamaatregelen slaan er bij veel ondernemers desastreus in. Niet alleen de zelfstandige winkelier en horeca gaan eronder door. Ook winkelketens staan onder grote druk. Inmiddels hebben grote namen als Wibra, Miss Etam etc. het veld moeten ruimen en verkeren andere ketens in de gevarenzone. Meer dan ooit moet “de winkelstraat” serieus gaan nadenken over lokale concepten die relevant zijn en draagkracht genieten bij zowel de consument als de ondernemer. Het spreekt voor zich dat de consument / klant in deze leading is. 


Tot voor kort was het creëren van lokale samenwerkingsverbanden in de winkelstraat moeilijk, zo niet onmogelijk. Bijna alle initiatieven stierven een vroege dood. Feitelijk was het gewoon ieder voor zich. Ook de winkelketens hielden de boot af omdat ze dachten de zelfstandige retail niet nodig te hebben. Maar geloof me! In de winkelstraat heeft iedereen elkaar nodig. Anno nu is het voor het fysieke bedrijf in de winkelstraat alleen nog mogelijk om een bedrijf te runnen indien men inzet op zaken als:

 

  • lokale samenwerking
  • relevantie
  • vindbaarheid
  • klantenbinding
  • vriendelijkheid
  • online positionering
  • digitalisering
  • gunning
  • kennis
  • beleving
  • service

 

Men is het zichzelf, maar ook de collega’s, verplicht om de koppen bij elkaar steken om slimme en succesvolle strategieën te ontwikkelen die consumenten motiveert om de winkelstraat weer te bezoeken zodra deze weer wordt vrijgegeven.Echter, het wordt nooit meer zoals het was. Pre-corona komt niet meer terug. Online aanbieders hebben veel klanten deels of permanent weggekaapt. Door deze crisis hebben consumenten namelijk massaal aan het gemak van het online winkelen kunnen proeven. 


De retail en horeca moeten serieus gaan nadenken over een nieuwe en aantrekkelijke invulling van hun dienstverlening. Deels staan ze er alleen voor, maar zonder samen te werken wordt het een moeilijk verhaal. Fysiek, online en digitaal zullen permanent onderdeel uitmaken van het ondernemerschap. Ook binnen de retail en horeca. Ondernemers die dit niet inzien zullen het niet redden. 


Ik kan hierbij serieus helpen. Mijn ervaring met de retail en de horeca evenals de online positionering van ondernemers als ook het gebruik van lokale en provinciale platforms deel ik graag met jullie. Als retaildeskundige en als platformstrateeg heb ik de laatste 7 jaar veel onderzoek gedaan én ervaring opgedaan die ik graag met jullie wil delen.Met de juiste attitude van ondernemers, een relevante lokale strategie en misschien een online platform afgestemd op de doelgroep, moet dit lukken.

door Frans Lalieu 31 mei, 2023
Een goed werkgeversimago wíllen hebben is iets anders dan er daadwerkelijk een hebben. Mensen aantrekken op basis van verkeerde uitgangspunten of beloften is not done.
door Frans Lalieu 20 jun., 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: