Online passiviteit kost klanten, omzet en groeikansen.

Frans Lalieu • 19 oktober 2020

Over het algemeen is het klein MKB online nogal passief.

Over het algemeen is het klein MKB online nogal passief. Men verdiept zich weinig in de mogelijkheden en kansen die een aansprekende online propositie bieden. Omdat men het niet ziet of wellicht verkeerd inschat, investeert men er ook niet in. Enkel op Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn vindt men sommigen terug. Liefst gratis! Het bereik is daardoor beperkt en steeds dezelfde personen krijgen de boodschap te lezen. Na twee of drie keer geloven deze het wel. Wat is dan nog de impact van het gebruik van deze kanalen. Hoe wil je jouw bedrijf laten groeien? Zonder te investeren blijft het online wereldje waarin men zich beweegt erg klein.

De eigen website, marketing & advertising, social media etc. krijgen te weinig aandacht en wordt er te weinig in geïnvesteerd. Daarbij heeft menig ondernemer het geloof in het adverteren in lokale weekbladen en/of folders verloren. Adverteren in deze gedrukte media is namelijk "oude economie". Door dit alles ontstaat een situatie dat veel ondernemers helemaal niet meer investeren in reclame en marketing. Op geen enkele wijze vestigt men nog aandacht op het eigen bedrijf. Geen wonder dat velen hierdoor in een neerwaartse spiraal terecht komen. Met als gevolg dat men nog minder investeert in naamsbekendheid en productaanbod. Uiteindelijk is het bedrijf online onvindbaar en bestaat het voor de consument of collega ondernemer niet meer. Want waarom zijn men een bedrijf serieus nemen als het bedrijf zichzelf niet eens meer de moeite waard vindt om het onder de aandacht van derden te brengen.

Het wordt echt tijd dat ondernemers eens serieus gaan nadenken over hun online propositie. Bedrijven die het wel goed doen hebben dit veelal te danken aan hun online strategie en marketing & advertising. In deze tijd van hoogconjunctuur plussen bv. winkeliers met een geringe online presence slechts 0 tot 3% (velen draaien nog steeds verlies), plussen pure players (webshops) plm. 20% en plussen de multichannel bedrijven (fysiek en online) plus 30%.

Vooral winkeliers, horeca en zzp-ers zien een effectieve online propositie niet zitten (gelukkig zijn er meer dan voldoende uitzonderingen). Zodra het even goed gaat met de business laten ze online voor wat het is. Ergens, diep in hun hart, vinden ze dat energie steken in online activiteiten niet hoort bij het plaatje van het ondernemerschap. Ze zien er het nut niet van in, het kost tijd en geld en ze hebben er te weinig kennis van. Dit is vaak de reden om er dan maar niet in te investeren. Dan maar een advertentie ik het lokale krantje of foldertje. "Dan hebben we toch iets aan marketing gedaan" denkt men.

De kans is aanwezig dat deze online passiviteit veel ondernemers op termijn opbreekt. Net als de bereidheid, of liever gezegd de onbereidwilligheid, om lokaal samen te werken met collega ondernemers. Men doet nog liever niets dan iets. Als er al initiatieven zijn, wacht men vooral de boot af. Gelukkig zijn er altijd nog de early adopters (vaak succesvolle ondernemers) die sneller de noodzaak van iets inzien en samenwerken niet uit de weg gaan. Zeker nu (online) samenwerken steeds belangrijker wordt. In dit digitale online tijdperk is vooral de kleine ondernemer overgeleverd aan de grote online techgiganten en ketenorganisaties. Hun twijfels om bijvoorbeeld lokaal te gaan samenwerken met collega ondernemers helpen ook niet echt om het tij te keren. Terwijl men weet dat men alleen niet in staat is een vuist te maken. Vooral winkeliers kijken de kat uit de boom en wachten, tegen beter weten in, op betere tijden. Echter, die komen er niet. Of je moet die als ondernemer zelf in gang zetten. Daarom heeft afwachten geen zin. Het tonen van ondernemerschap daarentegen wel. Stel je de vraag! Waarom ben ik ook al weer gaan ondernemen? Update je visie & missie, denk goed na over jouw unique selling points (USP's) en ga aan de slag. Neem het heft in eigen hand. Vooral online! 
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs