Creëer kansen
Ondernemen is vooruitzien, het nemen van risico en het creëren van kansen. Vooral het creëren van kansen wordt in dit digitale tijdperk steeds belangrijker. De consument van nu digitaliseert zichzelf steeds meer (Facebook, LinkedIn, Snapchat, Twitter, Pinterest, Instagram etc.) en verwacht dit van ondernemers ook. Ondernemers die dit niet doen vindt men eigenlijk een bezoek onwaardig. Waarom zou men ook. Men weet niet wat die ondernemer te bieden heeft.
Online vindbaarheid en online contacten vormen steeds meer de basis voor een succesvol ondernemerschap. Consumenten vinden het belangrijk dan ondernemers tonen wie ze zijn, wat ze verkopen of wat ze te bieden hebben. Uitsluitend een online aanwezigheid gebaseerd op een bedrijfsfoto, contactgegevens en openingstijden zijn voor de consument het minst boeiend. Ook de vindbaarheid in een digitaal telefoonboek of op een statisch internetplatform voegt niets toe als men niet kan zien wat de ondernemer te bieden heeft. De visueel ingestelde consument van nu wordt steeds meer een gerichte koper. Om zich een beeld te vormen van wat de markt te bieden heeft oriënteert deze zich online. Als een ondernemer dán niet gevonden wordt of niets van zijn bedrijf of producten laat zien, heeft deze een probleem. De kansen voor de ondernemer liggen vooral online. Met alleen een upgrade van de fysieke winkelstraat komt men er niet. Een mooi winkelcentrum bijvoorbeeld nodigt niet per definitie uit om meer in winkels te kopen.
Doelgroep
Niet elke consument wordt een klant. Afhankelijk van de producten en de diensten die men aanbiedt, trekt men een eigen publiek, een eigen doelgroep. Deze doelgroep dient men wel eerst te bereiken. De meeste kansen om dit te realiseren liggen online. Door een online presence kan de ondernemer het snelst het aanbod communiceren om zo de doelgroep te interesseren voor het bedrijf. Dit alles met een doel: deze aan zich binden en het creëren van een (vast)klantenbestand. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar toch! Zo creëert men kansen.
Was vroeger de uitstraling van een fysieke winkel voldoende, nu moet men meer bieden dan een mooie etalage of een rek of schap vol met artikelen. Ondernemers die zich uitsluitend richten op de passant in de winkelstraat gaan het moeilijk krijgen. Dit soort ondernemerschap past ook niet meer bij het ondernemen anno nu. Toch legt menig ondernemer het initiatief van consumenten om de winkel te bezoeken voor de volle 100% uitsluitend bij de passant. Ondernemers nemen veel te weinig initiatieven om consumenten online voor zich te winnen. Het lijkt erop dat ondernemers het vanzelfsprekend vinden dat men kiest voor zijn bedrijf. Óf ze hebben het er niet voor over hier tijd en geld aan te besteden. Vooral winkeliers staan bekend als trage volgers als het gaat om vernieuwing en verandering. Grote nationale en internationale online aanbieders spinnen hier garen bij. Menig ondernemer laat zich het beleg van de boterham eten.
Bedrijf toekomstklaar
Wil men een bedrijf toekomstklaar maken, dient men zich meer bewust te zijn van de wijze waarop de huidige consument z’n inkopen doet. Het maakt hierbij niet uit of het om producten of diensten gaat. Men dient op afstand de aandacht van de consument te trekken. Tot voor een paar jaar geleden maakten ondernemers reclame via de regionale weekbladen en dagbladen. Deze bladen maakten gouden tijden mee. Echter, vergelijk het dagblad van toen en nu eens met elkaar. Veel weekbladen zijn inmiddels opgehouden te bestaan of zijn in elk geval veel dunner geworden. Dit laatste geldt overigens ook voor de dagbladen. Ondernemers adverteren niet meer of in elk geval veel minder. Nu dit medium als aandachtstrekker voor het klein-MKB voor consumenten minder interessant is, doet menig ondernemer niets meer of veel te weinig aan zijn naamsbekendheid. Dit laatste is killing omdat consumenten, maar ook vaste klanten, snel vergeten indien men niet bij tijd en wijle herinnerd wordt aan het bestaan van de ondernemer. Vooral de vast klant is nu rijp voor “overname”.
Online
Wil men anno nu klanten interesseren voor het bedrijf, dan kan men het beste een paar belangrijke zaken implementeren in het businessmodel. De belangrijkste zijn passie, toewijding en de klant geven wat deze wil: aandacht, toegevoegde waarde, onderscheidend vermogen, beleving, kennis en een goed algemene voorwaarden- en omruilbeleid. Maar ook de online presence wordt belangrijker omdat men zich steeds meer online oriënteert alvorens een winkel of bedrijf te bezoeken. Even een winkel naar binnen vliegen wordt steeds minder interessant. Al helemaal als je al 3 winkels hebt bezocht en de gewenste jas nog steeds niet hebt gevonden. Hoe anders zou het zijn als de consument op afstand reeds kan zien wie de bewuste jas verkoopt. De keuze voor een bezoek aan de winkel is dan snel gemaakt.
Het kostbaarste bezit
Het kostbaarste bezit voor elke ondernemer zijn de (vaste) klanten. Om met enige regelmaat met hen te kunnen communiceren dient de ondernemer te beschikken over een online klantenbestand. Daarnaast willen ook de vaste klanten op afstand zien wat ondernemers te bieden hebben. Daarom is het van belang dat ondernemers hun assortiment, menukaart, dienstverlening, projecten, winkel of bedrijf tonen door dit te visualiseren: foto’s of filmpjes. Klanten en consumenten zijn namelijk erg visueel ingesteld.
Passanten zijn meegenomen, ze zijn “de kers op de taart” en zorgen voor extra inkomsten. Maar vaste klanten zijn het belangrijkste, deze zorgen voor het basisinkomen. Als ondernemers niet in staat zijn vaste klanten aan zich te binden en vast te houden, dan lukt het met passanten al helemaal niet. Passanten hebben overwegend niets met het bedrijf of de eigenaar. Ze komen toevallig langs en zijn nieuwsgierig door de geboden kortingen of uitverkoop. Het vergt goed ondernemerschap om een passant te transformeren in een klant. Om dit te realiseren dient de ondernemer zich meer te verplaatsen in de consument. Welke eisen stelt deze aan het ondernemerschap anno nu. Wat verwacht deze van ondernemers en winkeliers in het bijzonder. Feitelijk hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Alle ondernemers zijn namelijk ook consument. Daarom deze laatste persoonlijke vraag aan ondernemers: Wat verwacht jij als consument van collega-ondernemers?