Blog Layout

Actieve ondernemers trekken klanten aan, passieve stoten ze af.

Frans Lalieu • 19 oktober 2020

Ondernemen is vooruitzien, het nemen van risico en het creëren van kansen. 

Creëer kansen

Ondernemen is vooruitzien, het nemen van risico en het creëren van kansen. Vooral het creëren van kansen wordt in dit digitale tijdperk steeds belangrijker. De consument van nu digitaliseert zichzelf steeds meer (Facebook, LinkedIn, Snapchat, Twitter, Pinterest, Instagram etc.) en verwacht dit van ondernemers ook. Ondernemers die dit niet doen vindt men eigenlijk een bezoek onwaardig. Waarom zou men ook. Men weet niet wat die ondernemer te bieden heeft.

Online vindbaarheid en online contacten vormen steeds meer de basis voor een succesvol ondernemerschap. Consumenten vinden het belangrijk dan ondernemers tonen wie ze zijn, wat ze verkopen of wat ze te bieden hebben. Uitsluitend een online aanwezigheid gebaseerd op een bedrijfsfoto, contactgegevens en openingstijden zijn voor de consument het minst boeiend. Ook de vindbaarheid in een digitaal telefoonboek of op een statisch internetplatform voegt niets toe als men niet kan zien wat de ondernemer te bieden heeft. De visueel ingestelde consument van nu wordt steeds meer een gerichte koper. Om zich een beeld te vormen van wat de markt te bieden heeft oriënteert deze zich online. Als een ondernemer dán niet gevonden wordt of niets van zijn bedrijf of producten laat zien, heeft deze een probleem. De kansen voor de ondernemer liggen vooral online. Met alleen een upgrade van de fysieke winkelstraat komt men er niet. Een mooi winkelcentrum bijvoorbeeld nodigt niet per definitie uit om meer in winkels te kopen.

Doelgroep

Niet elke consument wordt een klant. Afhankelijk van de producten en de diensten die men aanbiedt, trekt men een eigen publiek, een eigen doelgroep. Deze doelgroep dient men wel eerst te bereiken. De meeste kansen om dit te realiseren liggen online. Door een online presence kan de ondernemer het snelst het aanbod communiceren om zo de doelgroep te interesseren voor het bedrijf. Dit alles met een doel: deze aan zich binden en het creëren van een (vast)klantenbestand. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar toch! Zo creëert men kansen.

Was vroeger de uitstraling van een fysieke winkel voldoende, nu moet men meer bieden dan een mooie etalage of een rek of schap vol met artikelen. Ondernemers die zich uitsluitend richten op de passant in de winkelstraat gaan het moeilijk krijgen. Dit soort ondernemerschap past ook niet meer bij het ondernemen anno nu. Toch legt menig ondernemer het initiatief van consumenten om de winkel te bezoeken voor de volle 100% uitsluitend bij de passant. Ondernemers nemen veel te weinig initiatieven om consumenten online voor zich te winnen. Het lijkt erop dat ondernemers het vanzelfsprekend vinden dat men kiest voor zijn bedrijf. Óf ze hebben het er niet voor over hier tijd en geld aan te besteden. Vooral winkeliers staan bekend als trage volgers als het gaat om vernieuwing en verandering. Grote nationale en internationale online aanbieders spinnen hier garen bij. Menig ondernemer laat zich het beleg van de boterham eten.

Bedrijf toekomstklaar

Wil men een bedrijf toekomstklaar maken, dient men zich meer bewust te zijn van de wijze waarop de huidige consument z’n inkopen doet. Het maakt hierbij niet uit of het om producten of diensten gaat. Men dient op afstand de aandacht van de consument te trekken. Tot voor een paar jaar geleden maakten ondernemers reclame via de regionale weekbladen en dagbladen. Deze bladen maakten gouden tijden mee. Echter, vergelijk het dagblad van toen en nu eens met elkaar. Veel weekbladen zijn inmiddels opgehouden te bestaan of zijn in elk geval veel dunner geworden. Dit laatste geldt overigens ook voor de dagbladen. Ondernemers adverteren niet meer of in elk geval veel minder. Nu dit medium als aandachtstrekker voor het klein-MKB voor consumenten minder interessant is, doet menig ondernemer niets meer of veel te weinig aan zijn naamsbekendheid. Dit laatste is killing omdat consumenten, maar ook vaste klanten, snel vergeten indien men niet bij tijd en wijle herinnerd wordt aan het bestaan van de ondernemer. Vooral de vast klant is nu rijp voor “overname”.

Online

Wil men anno nu klanten interesseren voor het bedrijf, dan kan men het beste een paar belangrijke zaken implementeren in het businessmodel. De belangrijkste zijn passie, toewijding en de klant geven wat deze wil: aandacht, toegevoegde waarde, onderscheidend vermogen, beleving, kennis en een goed algemene voorwaarden- en omruilbeleid. Maar ook de online presence wordt belangrijker omdat men zich steeds meer online oriënteert alvorens een winkel of bedrijf te bezoeken. Even een winkel naar binnen vliegen wordt steeds minder interessant. Al helemaal als je al 3 winkels hebt bezocht en de gewenste jas nog steeds niet hebt gevonden. Hoe anders zou het zijn als de consument op afstand reeds kan zien wie de bewuste jas verkoopt. De keuze voor een bezoek aan de winkel is dan snel gemaakt.

Het kostbaarste bezit

Het kostbaarste bezit voor elke ondernemer zijn de (vaste) klanten. Om met enige regelmaat met hen te kunnen communiceren dient de ondernemer te beschikken over een online klantenbestand. Daarnaast willen ook de vaste klanten op afstand zien wat ondernemers te bieden hebben. Daarom is het van belang dat ondernemers hun assortiment, menukaart, dienstverlening, projecten, winkel of bedrijf tonen door dit te visualiseren: foto’s of filmpjes. Klanten en consumenten zijn namelijk erg visueel ingesteld.

Passanten zijn meegenomen, ze zijn “de kers op de taart” en zorgen voor extra inkomsten. Maar vaste klanten zijn het belangrijkste, deze zorgen voor het basisinkomen. Als ondernemers niet in staat zijn vaste klanten aan zich te binden en vast te houden, dan lukt het met passanten al helemaal niet. Passanten hebben overwegend niets met het bedrijf of de eigenaar. Ze komen toevallig langs en zijn nieuwsgierig door de geboden kortingen of uitverkoop. Het vergt goed ondernemerschap om een passant te transformeren in een klant. Om dit te realiseren dient de ondernemer zich meer te verplaatsen in de consument. Welke eisen stelt deze aan het ondernemerschap anno nu. Wat verwacht deze van ondernemers en winkeliers in het bijzonder. Feitelijk hoeft het niet zo moeilijk te zijn. Alle ondernemers zijn namelijk ook consument. Daarom deze laatste persoonlijke vraag aan ondernemers: Wat verwacht jij als consument van collega-ondernemers?
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: