Slechts 15% van de ondernemers gebruiken deze media effectief. De overige 85% zien deze media als de “Holy Grail” maar zijn niet bereid tijd en geld hierin te steken. Men neemt genoegen met de gratis registratie via de online telefoongids, de gratis bedrijfsvermelding en de summiere vindbaarheid van de website. Maar van een afgewogen reclamecampagne voor het eigen bedrijf en aanbod is geen sprake. Het kost namelijk een vermogen om met een gemiddelde zoekopdracht op de eerste pagina te komen. Want laten we eerlijk zijn. Als je niet op de eerste drie pagina’s gevonden wordt (er staan gemiddeld 10 artikelen / ondernemers / bedrijven op één pagina), staakt de gemiddelde Google-gebruiker zijn zoekactie. Daarbij komt ook nog eens kijken dat als meer ondernemers gebruik gaan maken van Google, Google voor alle gebruikers duurder wordt omdat men nóg meer tijd en geld moet besteden om op die drukke eerste 3 pagina’s te komen. Al helemaal als jouw bedrijf geen niche is of als je een webshop hebt.
Ditzelfde geldt ook voor Facebook. Je kunt je berichten sponsoren om een groter publiek te bereiken. Je doet dit wel op een medium waar mensen vooral iets vertellen over hun leven en belevenissen. Deze zitten niet te wachten reclames en zaken anderzijds. Sterker nog! Men ervaart reclame op Facebook steeds meer als hinderlijk. Bovendien zijn veel ondernemers inmiddels gestopt met gesponsorde reclame vanwege de kosten en het rendement dat er tegenover staat. Geen dus! (uitzonderingen daargelaten).
Toch zweert bijna elke ondernemer bij Google en Facebook terwijl nog geen 15% deze media effectief inzet voor zijn eigen bedrijf. Kom je met een alternatief, verwijst men het eerst naar Google of Facebook. Is het alternatief net zo bekend? Nee! Natuurlijk niet. Dan laat maar! Men vergeet gemakshalve dat elk alternatief tijd nodig heeft om te groeien. Dat gold ook ooit voor Google en Facebook. Als ondernemend Nederland een alternatief omarmt, slaagt het gewoon. Hoe zou ondernemend Nederland er online uitzien als men minder afhankelijk zou zijn van buitenlandse techgiganten als Google, Facebook, TripAdvisor, Groupon etc. en meer zou vertrouwen op haar eigen kracht? Deze bedrijven betalen niet eens belasting in Nederland. Kapitalen gaan de oceaan over. Ze maken het complete landschap van marketing & advertising in Nederland kapot. Wat mij betreft: Veel minder Google! Facebook alleen als social media! Er zíjn namelijk alternatieven die veel gedetailleerder jouw bedrijf en aanbod laten zien. Veel meer exposure voor veel minder geld. Maar als men het niet gebruikt of men gelooft er niet in, dan komt het nooit van de grond. Terwijl het voor élke ondernemer belangrijk is om online gevonden te worden.