Blog Layout

Wat hebben we toch met Google en Facebook?

Frans Lalieu • 19 oktober 2020

Slechts 15% van de ondernemers gebruiken deze media effectief. De overige 85% zien deze media als de “Holy Grail” maar zijn niet bereid tijd en geld hierin te steken. Men neemt genoegen met de gratis registratie via de online telefoongids, de gratis bedrijfsvermelding en de summiere vindbaarheid van de website. Maar van een afgewogen reclamecampagne voor het eigen bedrijf en aanbod is geen sprake. Het kost namelijk een vermogen om met een gemiddelde zoekopdracht op de eerste pagina te komen. Want laten we eerlijk zijn. Als je niet op de eerste drie pagina’s gevonden wordt (er staan gemiddeld 10 artikelen / ondernemers / bedrijven op één pagina), staakt de gemiddelde Google-gebruiker zijn zoekactie. Daarbij komt ook nog eens kijken dat als meer ondernemers gebruik gaan maken van Google, Google voor alle gebruikers duurder wordt omdat men nóg meer tijd en geld moet besteden om op die drukke eerste 3 pagina’s te komen. Al helemaal als jouw bedrijf geen niche is of als je een webshop hebt.


Ditzelfde geldt ook voor Facebook. Je kunt je berichten sponsoren om een groter publiek te bereiken. Je doet dit wel op een medium waar mensen vooral iets vertellen over hun leven en belevenissen. Deze zitten niet te wachten reclames en zaken anderzijds. Sterker nog! Men ervaart reclame op Facebook steeds meer als hinderlijk. Bovendien zijn veel ondernemers inmiddels gestopt met gesponsorde reclame vanwege de kosten en het rendement dat er tegenover staat. Geen dus! (uitzonderingen daargelaten).



Toch zweert bijna elke ondernemer bij Google en Facebook terwijl nog geen 15% deze media effectief inzet voor zijn eigen bedrijf. Kom je met een alternatief, verwijst men het eerst naar Google of Facebook. Is het alternatief net zo bekend? Nee! Natuurlijk niet. Dan laat maar! Men vergeet gemakshalve dat elk alternatief tijd nodig heeft om te groeien. Dat gold ook ooit voor Google en Facebook. Als ondernemend Nederland een alternatief omarmt, slaagt het gewoon. Hoe zou ondernemend Nederland er online uitzien als men minder afhankelijk zou zijn van buitenlandse techgiganten als Google, Facebook, TripAdvisor, Groupon etc. en meer zou vertrouwen op haar eigen kracht? Deze bedrijven betalen niet eens belasting in Nederland. Kapitalen gaan de oceaan over. Ze maken het complete landschap van marketing & advertising in Nederland kapot. Wat mij betreft: Veel minder Google! Facebook alleen als social media! Er zíjn namelijk alternatieven die veel gedetailleerder jouw bedrijf en aanbod laten zien. Veel meer exposure voor veel minder geld. Maar als men het niet gebruikt of men gelooft er niet in, dan komt het nooit van de grond. Terwijl het voor élke ondernemer belangrijk is om online gevonden te worden.


door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: