Blog Layout

Online ondernemen!? Er over praten. Ja! Er iets mee doen. Nee!

Frans Lalieu • 19 oktober 2020

Het internet staat er bol van: Ondernemers moeten online gaan ondernemen - Buitenlandse techgiganten als Google, Facebook, Amazon, Alibaba etc. nemen de Nederlandse markt over – Omzet retail, marketing & advertising steeds meer in buitenlandse handen - Multi Sided Platforms hebben de toekomst - Ondernemers moeten online gaan samenwerken - Content wordt het nieuwe digitale goud - Geen winkel zonder een webshop - Consumenten doen pas aankoop na internetoriëntatie -Macht van Google en Facebook moet gebroken worden. Zo kan ik er nog een tiental benoemen.


Is deze ontwikkeling een probleem? Ja! Doen we er iets mee? Nee! Ondernemers, gemeenten, centrummanagement, BIZ-organisaties, brancheorganisaties en mediabedrijven staan erbij en kijken ernaar. Gemeentebestuurders weten zich geen raad met deze online ontwikkeling en ondernemers denken alleen maar aan hun investering in tijd en geld. Men gaat eraan voorbij dat deze passieve en op geld en tijd gerichte instelling niet alleen catastrofaal wordt voor menig ondernemer, maar ook voor menig winkelcentrum.


Meer dan 75% van het totale aanbod van bedrijven, ondernemers, producten, diensten en evenementen is online praktisch onvindbaar. De meeste ketenorganisaties en een groot deel van het groot-MKB heeft het goed geregeld. Menig winkelier, horecabedrijf, zzp-er, mkb-er, dienst- en zorgverlener en overige profit en non-profit organisaties laten het online afweten. We praten over een groep ondernemers en instellingen die groter is dan één miljoen. Het lijkt alsof het gros van de ondernemers de benodigde stappen niet durven te nemen of geen verantwoordelijkheid durven dragen voor de toekomst van hun eigen bedrijf. Online ondernemen krijgt gewoon niet de aandacht die het moet hebben. Als het al aandacht krijgt ziet men vooral beren op de weg waardoor men afziet van verdere stappen.


“Onzin!” roept men als we het hierover hebben: “Het houdt ons zeker bezig.” Dat laatste klopt in veel gevallen wel. Het houdt iedereen al jaren bezig, maar men doet er niets of in elk geval te weinig concreets mee. Veel gemeenten en citymanagement kiezen bijvoorbeeld voor een statisch platform waarop ze uitsluitend detailhandel en horeca positioneren. Platforms die men niet anders kan classificeren als “fototelefoonboeken”. Platforms die hun doel totaal voorbij schieten. Geen consument zit daarop te wachten. Deze zijn Bol.com, Coolblue, Amazon, Alibaba, Zalando, Google, Facebook, etc. gewend. Tegenover deze giganten stelt zo’n klein passief en statisch platform alleen maar teleur. De consument kan er niets mee, maar de ondernemer ook niet. Alleen interactieve platforms kunnen succesvol worden. Maar echt succesvol wordt een platform alleen als het groeit van interactief naar relevant. Relevantie creëer je niet met een platform waar alleen winkels op staan. Relevantie creëer je als je biedt wat de consument wil. Regionaal, provinciaal en landelijk moet je denken aan een platform met een duidelijke en gebruiksvriendelijke zoekmodule. Een platform met een geweldig aanbod van bedrijven, ondernemers, producten, diensten, evenementen, aanbiedingen en nieuws. Om extra conversie te creëren kunnen consumenten gratis hun 2e-hands spullen aanbieden of kan men een oproep plaatsen voor hulp of ondersteuning. Een platform waar consumenten en ondernemers in contact komen met elkaar: B2B en B2C. Daarom moet het platform openstaan voor retail, horeca, dienstverleners, ambachtslieden, zzp-ers, mkb-ers, producenten, profit- en non-profit organisaties, verenigingen, stichtingen, mediabedrijven, overheden en gemeenten. Feitelijk voor iedereen die denkt iets te bieden te hebben. Middels een relevant platform staat elke ondernemer in contact met een groot aantal consumenten en collega ondernemers en kan men via het platform communiceren met elkaar.



Iedere ondernemer verdient een plek op het internet. Liefst gebruikmakend van Nederlandse platforms. Het aanbod is er, maar men moet wel actie ondernemen. Alleen als ondernemers openstaan voor verandering en vernieuwing is men in staat te beschikken over een betaalbaar, gebruikersvriendelijk en relevant platform. Echter, relevantie komt niet vanzelf. Dit vergt een langere termijnvisie, maar niet langer dan één jaar. Dan kán het platform al relevant zijn. Tenslotte is Google ook niet van vrijdag op zaterdag relevant geworden.


door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: