Blog Layout

Succes komt niet vanzelf, het begint bij jouw ambities!

Frans Lalieu • 27 oktober 2020

Het begint bij jouw ambities!

Stel jezelf de vraag: “Ben ik ambitieus genoeg om stappen te maken of geloof ik het wel?”

Van nature zijn ondernemers ambitieus. Zonder ambities is het bijna niet mogelijk succesvol een bedrijf te starten of een bedrijf te laten groeien. Ambities stellen de ondernemer in staat om zijn of haar doelen te realiseren of zelfs daar ver bovenuit te groeien. Zowel zakelijk als privé. Kijk maar om je heen! Er ontstaan steeds meer pareltjes van bedrijven omdat ondernemers met relatief kleine investeringen grootse zaken verrichten. Een aantal ondernemers realiseert dit volledig zelf, anderen laten zich hierbij ondersteunen door professionals. Professionals die in staat zijn om ondernemers op het juiste spoor te zetten door de juiste vragen te stellen waardoor ondernemers de juiste dingen doen. Belangrijk is dat je als ondernemer hiervoor openstaat en jezelf vragen stelt als:
  • hoe sta ik ervoor
  • ben ik gelukkig met de gang van zaken
  • wat wil ik bereiken - past de huidige bedrijfsstrategie nog wel bij mijn ambities
  • wil ik wel of niet groeien 
  • hoe creëer ik continuïteit
  • hoe creëer ik waarde
  • hoe word ik onderscheidend
  • wanneer kan ik stoppen - is mijn opvolging geregeld
  • bouw ik voldoende pensioen op

Juist nu, in deze tijd van Corona en onzekerheid, is hét moment om je ambities weer serieus te nemen. Onderzoek hoe je deze kunt inpassen in een nieuwe of aangepaste business-strategie. Stel je hierbij de volgende 3 vragen: 
  • Wat wil je als ondernemer bereiken? 
  • Waarom wil je dit bereiken? 
  • Hoe wil je het gaan doen?

Graag wil ik je helpen bij het inkleuren van jouw ambities. Hierbij beloof ik je een ding. Als ik niets voor jou kan betekenen, dan laat ik jou dit weten. Het traject dat we doorlopen kost geld maar is voor elke ondernemer betaalbaar. Afhankelijk van je woonplaats heb je zelfs recht op een eenmalige subsidie voor dit traject. Laten we een keer geheel vrijblijvend afspreken. Of bel gewoon. Wat heb je te verliezen? 
Tot snel!
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: