Blog Layout

Ondernemers die zich snel aanpassen en de juiste stappen nemen zijn succesvoller

Frans Lalieu • 16 november 2020

Eigenlijk is het vreemd dat overheid en onderwijs zo weinig aandacht besteden aan het ontwikkelen van persoonlijk ondernemerschap in Nederland.

Eigenlijk is het vreemd dat overheid en onderwijs zo weinig aandacht besteden aan het ontwikkelen van persoonlijk ondernemerschap in Nederland.

Men vindt schijnbaar dat ondernemers of bestuurders van organisaties hun kennis en kundigheid maar zelf moeten ontwikkelen. Op alle gebied kan men zich opleiden, maar een studie die opleidt tot de ondernemer of bestuurder die men wil zijn is er niet. Terwijl het runnen van een bedrijf of organisatie gewoon een vak is, zijn de verantwoordelijken vaak volledig op zichzelf aangewezen. Terwijl dit natuurlijk niet hoeft. Men kan ervoor kiezen om iemand in te huren voor het stukje ontbrekende kennis of inzicht, of om te sparen over zaken als ambities, strategieën en succes. Dit soort trajecten hoeven niet kostbaar te zijn. Een voordeel is dat verantwoordelijken tot andere inzichten komen om slimmer en succesvoller te gaan ondernemen. 

Omdat er maar weinig relevante én betaalbare marktpartijen zijn die ondersteuning bieden bij: 
  • een belangrijk transitiemoment (*);
  • concreet maken van ambities;
  • de ontwikkeling van een business-strategie; 
  • de ontwikkeling van een toekomstscenario; 
  • het ontwikkelen van persoonlijk ondernemerschap, 
kiezen veel ondernemers en bestuurders ervoor om ervan af te zien. Héél jammer! 

(*) dit is het moment dat een ondernemer ervaart dat er grote veranderingen staan aan te komen, belangrijke keuzes moeten worden gemaakt of belangrijke stappen moeten worden genomen.
 
Waarom investeren in het concreet maken van ambities en strategieën
Voor wie het nog niet duidelijk is. Ondernemers zijn belangrijk voor onze economie, maatschappij, zorg en welvaart. Ze vormen samen het MKB waar ruim 4 miljoen mensen hun emplooi hebben. Ze zorgen voor een belangrijk deel dat onze schatkist wordt gevuld. Met het geld dat door ondernemers en hun werknemers wordt verdiend houden we onze maatschappij draaiende. Daarom verdienen deze ondernemers meer aandacht en zouden van overheidswege meer middelen ter beschikking moeten komen om het ondernemerschap niet alleen te bevorderen, maar ook te ondersteunen. 

Momenteel gaat de aandacht in het onderwijs vooral uit naar het ontwikkelen van het werknemerschap. Dit is zonder meer belangrijk. Maar het is aan te bevelen om ook aandacht te besteden aan het ontwikkelen van ondernemerschap. Tenminste meer dan nu het geval is. En dan niet alleen voor starters, maar ook voor ondernemers die al jaren actief zijn en aan de vooravond staan van een belangrijk transitiemoment.

Op een totaal van 8.9 miljoen mensen met betaald werk (CBS: 3 kwartaal 2020) zijn meer dan 2 miljoen ondernemers actief (= 22% van alle werkenden). In de periode van 2010 tot 2020 is het aantal bedrijven van 1.215.000 gegroeid naar 2.000.000 (bron: CBS). Vooral eenmanszaken en VOF’s nemen deze groei voor hun rekening. Voor een deel is deze groei terug te voeren naar de crisis van 2008. Veel werklozen vonden geen baan en verkozen het ondernemerschap boven de bijstand. Neemt niet weg dat deze ondernemers er nu zijn en dat ons onderwijsbestel te weinig is ingesteld om deze groep te professionaliseren. Daarnaast is er een groeiende groep jongeren, maar ook ouderen, voor wie de vrijheid van het ondernemen lonkt, maar te weinig kennis hebben over hoe ze e.e.a. handvatten moeten geven. Ook deze groep kan op weinig professionele ondersteuning rekenen. 
 
Per 1 januari 2020 waren er in Nederland 2.000.404 bedrijven (bron: KvK). 
Nooit eerder waren het er zoveel:
  • Aantal fulltime zzp-ers      1.045.283
  • Aantal parttime zzp-ers       281.647
  • Aantal MKB-ers                     443.842
  • Grootbedrijven                         1.108
  • Overige bedrijven                228.524
                                      Totaal 2.000.404
 
  • Bouw                                          216.242
  • Cultuur, sport en recreatie      113.447
  • Detailhandel                              188.566
  • Energie, water en milieu              8.001
  • Financiële instellingen               32.370
  • Gezondheid                              180.745
  • Groothandel                             117.702
  • Horeca                                         70.919
  • ICT en media                             117.171
  • Industrie                                      81.227
  • Land- en tuinbouw                     81.238
  • Logistiek                                      58.732
  • Overig                                       107.334
  • Persoonlijke dienstverlening    89.507
  • Zakelijke diensten                    537.203
                                         Totaal 2.000.404

LALIEU steunt jou bij het ontwikkelen van een strategisch business-traject dat helemaal wordt afgestemd op je huidige of je gewenste bedrijf. De nieuwe handvatten die wij jou aanreiken stellen je in staat om anders naar jezelf en je bedrijf te kijken. In Limburg kunnen we ondernemers, met subsidies van Keyport en ESZL, dit traject onder zeer gunstige voorwaarden aanbieden. Met deze subsidie wordt ook het belang van ons concept onderstreept. 
Onze taak is het om jou als ondernemer te ondersteunen zodat je slimmer en succesvoller invulling geeft aan je ambities, je ondernemerschap en de ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. 
Voor een beperkt aantal deelnemers kunnen we dit traject aanbieden voor € 1.000 i.p.v. € 2.500. 

We werken uitsluitend met gemotiveerde MKB-ers. Informeer geheel vrijblijvend naar wat LALIEU voor jou kan betekenen.
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: