Blog Layout

Zit je midden in een transitie? Durf dan kritisch te kijken naar je business-strategie. Werkt deze nog wel voor jou of je bedrijf?

Frans Lalieu • 25 november 2020

Zit je midden in een transitie? Durf dan kritisch te kijken naar je business-strategie.

Zit je midden in een transitie? Durf dan kritisch te kijken naar je business-strategie. Werkt deze nog wel voor jou of je bedrijf?

Bijna elke zzp-er, ondernemer of directeur van een bedrijf, organisatie, instelling, stichting of vereniging krijgt er uiteindelijk mee te maken. Je zit midden in een structurele verandering die van invloed is op je resultaat of er zijn ontwikkelingen gaande die elkaar versterken en van invloed zijn op je bedrijfsvoering. Hierdoor ga je nauwelijks nog vooruit. Of erger nog, het gaat zelfs minder goed. Het lijkt wel alsof er iets onzichtbaars is dat je in de weg staat. Maar wie of wat dat precies is is moeilijk aan te geven. Je strategie die ooit goed werkte lijkt uit te doven.

Dit is waarschijnlijk zo’n een moment dat je gaat nadenken over je ondernemerschap of over het waarom van het bestaan van je bedrijf of organisatie. De huidige praktijk geeft een andere uitkomst dan die jij voor ogen had, maar je kunt er moeilijk een vinger op leggen. Je mist de rode draad (strategie) waaraan jij en je personeel of medewerkers zichzelf kunnen optrekken. Wat ooit zo duidelijk was is niet meer zo duidelijk. Onzekerheid neemt steeds meer de bovenhand. Je stelt je vragen als: Sluit de missie en visie nog aan bij de praktijk? Werkt de waardepropositie waarvoor ooit is gekozen nog? Ben ik nog wel interessant voor mijn klanten of doelgroep? Is mijn onweerstaanbare aanbod nog wel actueel? Ben ik nog wel gemotiveerd? Is mijn personeel nog gemotiveerd? Weten we nog wel precies wat we willen? Waar willen we naartoe en wat willen we nog bereiken?
 
Je voelt gewoon aan dat er iets moet veranderen, maar je weet het geen handen en voeten te geven. Op zo’n moment wil je met een professional sparren. Iemand die je de juiste vragen stelt en handvatten aanreikt zodat je broodnodige veranderingen weet door te voeren. Hierbij inspelend en goed voorbereid zijn op de economische en maatschappelijke ontwikkelingen die zich aandienen. Zowel zakelijk als privé. Dit laatste omdat je het afbreukrisico op jezelf wilt minimaliseren. Als jouw handelen steeds maar een herhaling is van zetten, dan ben je toe aan ondersteuning. 

Ondersteuning bij het ontwikkelen van een relevante en werkbare business-strategie. Liefst met iemand met wie het klikt en jou weer op het pad van succes kan zetten. Uiteindelijk gaat het erom dat je samen met je mensen weer vertrouwen krijgt in de toekomst met voldoende zicht op succes. Dit is te realiseren door serieus werk te maken van het aanpassen of vernieuwen van je business-strategie. Hierbij kunnen we jou gericht ondersteunen met het door ons ontwikkelde Business Roadmaps Traject. In bijna heel Limburg zijn we in staat, onder voorwaarden, dit traject voor slechts € 1.000 aan te bieden vanwege subsidies van Keyport2020 en ESZL. 

Laat me weten als je interesse hebt. Ik sta je graag te woord. Geheel vrijblijvend overigens.
door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: