Blog Layout

Ben je belast met of verantwoordelijk voor het ontwikkelen van (digitaal) beleid voor ondernemers in je gemeente of binnenstad?

Frans Lalieu • 10 december 2020

Ben je belast met of verantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid voor ondernemers in je gemeente of binnenstad? 

Ben je belast met of verantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid voor ondernemers in je gemeente of binnenstad? Dan maak ik graag kennis met je.
 
Corona heeft een verwoestend effect op veel ondernemers. In Limburg alleen al krijgt 50% van de bedrijven overheidssteun. De retail-, horeca-, reis-, muziek-, culturele- en evenementenbranche, hun toeleveranciers en alle overige bedrijven die afhankelijk zijn van deze branches. Maar ook ondernemers die een bedrijf hebben waar het werken met mensen centraal staat. Denk hierbij aan opleiders, adviseurs, coaches, consulenten etc. Ook deze worden geraakt omdat veel mensen, vanwege de angst voor corona, contacten met derden zoveel mogelijk uitstellen. Daarnaast worden veel ondernemers getroffen door de bezuinigingsdrift van consumenten, ondernemers en overheden. Al met al niet echt een rooskleurig scenario voor burgers, ondernemers en gemeentelijke overheden.

Gemeenten moeten hiermee zien te dealen en staan voor een grote uitdaging. Want hoe voorkom je dat de leefbaarheid en aantrekkelijkheid voor burgers en het vestigingsklimaat voor ondernemers niet te snel achteruit holt. Zoals het er nu uitziet komt er voorlopig nog geen einde aan vanwege corona en de maatregelen die de overheid neemt om verspreiding te voorkomen. Vooral het voortbestaan van de binnensteden zoals wij die kennen staat op het spel. Consumenten bestellen massaal online en passeren hiermee de lokale ondernemer die online volledig onvindbaar is. Het planbureau voor de leefomgeving verwacht in 2022 zelfs een toename van 40% in winkelleegstand. Dit is catastrofaal voor de beleving van de binnensteden of winkelcentra in de grotere dorpskernen.

Digitalisering en de online positionering van ondernemers kán een faillisementsgolf van de retail en horeca in binnensteden voorkomen. Echter, veel ondernemers hebben hun laatste reserves ingezet tijdens deze crisis en hebben geen spek meer om de draad zelfstandig op te pakken zodra de economie terug gaat naar normaal. Men gaat er zelfs van uit dat in het eerste of tweede kwartaal de kans op een faillisementsgolf groot is. Helaas is alleen het digitaliseren van bijvoorbeeld de retail en horeca niet voldoende. Bij de ondernemer moet gewerkt worden aan een mindset. Het moet hem/haar duidelijk worden dat het op termijn niet meer mogelijk is een bedrijf te runnen zonder een serieuze digitaliseringsslag te hebben gemaakt. Vooral hierin kunnen gemeenten een belangrijke rol spelen door zich te richten op ondernemers die serieus deze slag willen maken. In de hoop dat dit voorbeeld wordt overgenomen door ondernemers die nu niet openstaan voor digitalisering & vernieuwing. 

Gemeenten, stimuleer mindset ondernemers! Hoe? Door ondernemers die hard door deze crisis zijn getroffen te stimuleren om werk te maken van digitalisering. Biedt hen een helpende hand zodat ze serieus gaan nadenken over hun ambities en bedrijfsstrategie. Gebruikmakend van het Business Roadmaps Traject. In veel Limburgse gemeenten kan men rekenen op een subsidie van Keyport2020 of ESZL waardoor zo’n traject slechts € 1.000 i.p.v. € 2.500 excl. 21% btw. kost. Ik sta je graag te woord. Geheel vrijblijvend overigens.

door Frans Lalieu 25 oktober 2024
Het Nederlandse MKB meer moet innoveren om in zijn eigen energiebehoefte te voorzien om redenen die verband houden met economische, geopolitieke, ecologische en technologische uitdagingen waarvoor we komen te staan:
door Frans Lalieu 20 juni 2022
Natuurlijk is dit niet beledigend bedoeld. Het reptielen- of instinctieve brein bestaat echt. Dit is het oudste en kleinste gebied in onze hersenen. Het heeft de controle over alle vitale functies en zorgt voor de interne balans. Dit primaire brein zorgt ervoor dat je lichaam alles doet om te overleven. Maar het zorgt er ook voor dat mensen niet snel uit hun comfort-zone stappen. Dit brengt namelijk onbalans. Het reptielenbrein is namelijk wars van verandering en vernieuwing. Het brein verzint altijd smoezen om iets niet te doen of niet te willen. Om toch te veranderen zal men zich moeten verzetten tegen de wil van het reptielenbrein. Dit vergt wel wilskracht. Het beste kan men dit doen door zichzelf ijzersterke en haalbare doelen te stellen. Juist hier gaat het bij veel ondernemers fout. Als men zich nieuwe doelen stelt, dient men daarnaar te handelen. Men dient open te staan voor verandering en vernieuwing. Soms dient men zichzelf opnieuw uit te vinden. In dit proces vind je altijd een geduchte tegenstander: het reptielenbrein. Beslissers die anno nu willen inspelen op het veranderde gedrag van de klant, dienen nieuwe methodieken toe te passen om de klant voor zijn bedrijf te boeien dan wel te winnen. De oude vertrouwde en door het reptielenbrein ondersteunde methodieken werken namelijk niet meer. Er moeten nieuwe wegen bewandeld worden. Doelen en uitkomsten dienen geherdefinieerd te worden. Dit vergt wilskracht. De wil om het daadwerkelijk te doen. Echter, het reptielenbrein wil niet veranderen en zal je veel signalen dan wel excuses geven om het juist niet te doen. Je moet echt vechten tegen iets dat er al jaren is ingeroest. Om nieuwe werkwijzen, veranderingen of verbeteringen te realiseren zal je moeten beginnen bij je kennisniveau. Dit dien je op te krikken naar het niveau dat nodig is om gestelde doelen te bereiken. Belangrijk hierbij is dat je goed weet wat je al weet. Maar net zo belangrijk is het om te weten wat je nog niet weet, om het je vervolgens eigen te maken. Zeker als deze kennis nodig is om je doel(en) te bereiken. Stel je doel is meer bezoekerstraffic naar je winkel én meer omzet. Zodra dit doel duidelijk is moet je weten wat je moet weten om dit alles te realiseren. Het is belangrijk dat je dié acties uitzet die nodig zijn om je doelen succesvol te realiseren. Dit vraagt om commitment en doorzettingsvermogen. Het mag duidelijk zijn dat het niet gemakkelijk is om te veranderen en je gewenste doelen te realiseren. Het gaat niet vanzelf. Het gevecht dat je voert, voer je eigenlijk met jezelf. Als je faalt, is het je eigen schuld: “You are the master of your own destiny.” Veel ondernemers leggen hun toekomst in handen van derden: gemeenten, collectieven, brancheorganisaties, vastgoedeigenaren etc. Terwijl de verantwoordelijkheid voor succes voor de volle 99% bij de ondernemer ligt (niet alles is de ondernemer aan te rekenen). Wil de ondernemer van nu voor zichzelf kansen creëren voor een succesvolle toekomst, dan adviseer ik ondernemers om eens serieus na te denken over de volgende vragen: Wat is of zijn mijn ambities Wat is mijn belangrijkste doel Waarvoor doe ik het Heb ik voldoende commitment Wat wil ik / wat willen wij Wat heb ik al en wat heb ik nodig Wat weet ik al en wat moet ik nog weten Welke omzet streef ik na Hoe bereik ik dit Welke (kern)acties moet ik uitzetten Met wie wil ik samenwerken Hoe ontwikkel toegevoegde waarde Hoe zorg voor onderscheidend vermogen Hoe realiseer ik klantenbinding Hoe organiseer ik mijn online presence Waarom doe ik zo moeilijk over verandering en vernieuwing Waarom sta ik niet open voor ontwikkelingen die mijn doelen beïnvloeden Hoe ontwikkel ik een succesvolle business-strategie Hoe word ik een gelukkige ondernemer
Meer blogs
Share by: